 |
www.kolyaska.fora.pl Motocykle radzieckie
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
klapek
Dołączył: 07 Cze 2009 Posty: 2898 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kwidzyn
|
Wysłany: Czw 13:15, 24 Maj 2012 Temat postu: Różnice pomiędzy R-71 a M-72 by Dzikuska |
|
|
Zacznijmy więc od samego początku. Motocykle M-72 jako pierwsze zapoczątkowany erę sowieckiego boxera, wywodząc się w prostej linii od BMW R-71. Nie była to jednak wierna kopia, jak się to niektórym wydaje, gdyż dużo szczegółów pominięto (przyczyniła się do tego przede wszystkim wojna, terminy oraz brak dokumentacji) i najlepiej te niedociągnięcia widać na katalogach. Pierwsze co zwraca naszą uwagę to pojawienie się u M-72 dodatkowych elementów ramy, w celu wzmocnienia całej konstrukcji.
Popatrzmy też na podnóżki, korek wlewu paliwa, sposób mocowania klaksonu oraz akumulatora. Drobnym szczegółem jest kąt nachylania przy mocowaniu siodła czy sposób spawania (główka ramy, uchwyt górne uchwyty suwaki).
[link widoczny dla zalogowanych]
Nawet w błotnikach wytypować można sporo różnic. Pałąk o innym kształcie, mocowaniu oraz sposobie w jaki został przeistoczony. Spartański uchwyt na rejestracje plus odblask to bez wątpienia mógł być pomysł sowietów.
[link widoczny dla zalogowanych]
Zatrzymajmy się teraz przy skrzyni. Z wyglądu dużo się nie różnią od siebie, prócz końcówki dźwigni rozrusznika. BMW zakładano ogumienie, a Rosjanie poszli na łatwiznę.. Więcej za to działo się w środku. Wieloklin wałka sprzęgłowego posiada więcej zębów, widełki zmiany biegów są inaczej zaprojektowane a przesuwka 3 i 4 najwyraźniej też chciała być inna. (uwaga- pojawienie się otworów na kole zębatym 2 biegu )
[link widoczny dla zalogowanych]
„Wszystkie urządzenia pomocnicze (przerywacz, pompa olejowa, prądnica) napędzane były kołami zębatymi, żeliwne cylindry pokryto antykorozyjnym, żaroodpornym, czarnym lakierem, a jako korbowodowe łożyska wału zastosowano łożyska rolkowe. Dla zmniejszenia długości karteru silnika i, rzecz jasna, jego masy (ze skrzynią biegów ważył on 75 kg) wał korbowy M-72, tak, jak i wał u jego protoplasty BMW R-71 wykonany był jako podparty w dwóch miejscach, a jego środkowa część miała grubość 18 mm. Przy forsownej jeździe, kiedy wzrastały obciążenia mechanizmu korbowego zdarzały się awarie polegające na pękaniu tej części wału mimo, że wykonana ona była z wysokojakościowej stali.” (źródło: REDMOTORZ)
A w silniku o dziwo bez żadnych niespodzianek. Zakrętka zaślepiającą komorę koła zębatego od pompy olejowej jest inna niż w BMW, a podkładka wałka rozrządu nabrało nowego kształtu . Do 1946 konfigurowało w silniku sprzęgło jednotarczowe. *W R-71 były dwa rodzaje głowic; pierwsze zakładano głównie w wersjach cywilnych, drugie to dobrze nam znane.
[link widoczny dla zalogowanych]
W przekładni głównej oraz belce kardana kilka różnic, a to kolejny dowód do obalenia hasła „idealna kopia”. Krzyżak, zabierak, trochę inne łożysko montażowe na atak.
[link widoczny dla zalogowanych]
Przednie zawieszenie zostało prawie, że w pełni wiernie sklonowane prócz amortyzatora skrętu czy półek, które w emce posiadały blokadę.
[link widoczny dla zalogowanych]
Układ kierowniczy oraz hamulcowy trochę gorzej wyszły na wierności przy orgyginale. (Na zdjęciu brakuje ręcznego przyśpieszacza zapłonu przy M-72) Przy budowie teleskopów rosyjscy konstruktorzy napotkali trudności, gdyż nie byli tak zaawansowani technicznie jak w przypadku niemców, a przednie zawieszenie z hydraulicznymi amortyzatorami potrzebowało wysokiej jakości i czystości obróbki.
[link widoczny dla zalogowanych]
I na deser suwaki. Konstrukcja naszych zachodnich sąsiadów- solidniejsza, bardziej zdecydowana i konkretna, szkoda, że nie mogę tego powiedzieć o Emie..
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor: Gośka "Wild"
Jak Wild uruchomi swoją stronę to wywalę ten temat. Ale na razie warto to trzymać bo coraz więcej R-71 z ze Wschodu...
Ostatnio zmieniony przez klapek dnia Czw 13:26, 24 Maj 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Czw 18:49, 24 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
Różnic jest sporo - więcej niż na tych rysunkach.
A i na rysunkach nie wszystkie różnice zostały zaznaczone.
Takie zestawienie pomaga w odróżnieniu m-72 od r-71, ewentualnym
nabywcom ale i wytwórcom "r-71"
I nic się na to nie poradzi. |
|
Powrót do góry |
|
 |
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4083 Przeczytał: 10 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 20:59, 24 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
Coś mi tu nie pasuje. Pierwsze Emy miały skrzynie biegów uszczelniane szurem łojowym. Wyjście napędu było na stożku a nie wielowypuście. Motocykle te były produkowane na niemieckim parku maszynowym, w związku z czym na odlewach były znaczki BMW. Za nim je usunięto lub wykonano nowe formy. Ramy nie miały wzmocnień dokąd nie zaczęto stosować zastępczych słapszych gatunków stali.
Wojtek |
|
Powrót do góry |
|
 |
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pią 8:24, 25 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
Dlaczego nie pasuje - rama na rys. nie ma wzmocnień,
Rysunek skrzyni jest tak mały, że i tak na nim niewiele widać.
A co do oznaczeń bmw na pierwszych odlewach do emki to
ja w to nie wierzę.
Inna sprawa, że emki mogły być naprawiane w warsztatach
remontowych częściami od dawców np. bmw i stąd takie części. |
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|