Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GABE
Dołączył: 04 Lip 2009 Posty: 629 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Spała
|
Wysłany: Wto 17:22, 11 Cze 2013 Temat postu: Produkcja IMZ-KMZ |
|
|
Długo zastanawiałem się czy publikować swoje przemyślenia na temat faktycznej ilości wyprodukowanych motocykli M-72 i K-750 i doszedłem do wniosku, że najwyżej narażę się na kpiny i niechęć ze strony osób które w znaczny sposób zawyżają ilość wyprodukowanych Emek i Kasiek. W jednych z opracowań wyczytałem, że samych Emek wyprodukowano 3 miliony???
Wyszedłem od tego, że na stronie kolyaski można wyczytać w którym roku dana fabryka wypuściła jubileuszowy egzemplarz, milionowy, czy też dwu- lub trzy-milionowy. Zestawiając znane najniższe i najwyższe numery ram z poszczególnych lat (porównując je ze znanymi numerami z poprzedniego i następnego roku), można w przybliżeniu oszacować wielkość produkcji rocznej danego modelu. Porównując całkowitą ilością wyprodukowanych egzemplarzy danego modelu z przypuszczalną produkcją roczną oraz produkcją innych modeli można w przybliżeniu określić produkcję roczną fabryki. Założyłem, że jeżeli rozpoczynano produkcję jakiegoś modelu to wielkość produkcji zwiększała się w czasie, i rosła gwałtownie w momencie zaprzestania produkcji wcześniejszego modelu. Z początkowego okresu produkcji M-72 w niektórych przypadkach dysponuję tylko numerami silników, ale nie powinno to zbytnio odbiegać od numerów ram ponieważ, dopiero w ostatnich latach różnica ta wynosiła 10-15 tys. Niestety nie dysponuję numerami ram K-750 po 1966 roku, co wydaje się dosyć podejrzane, ale oczywiście nie z mojej winy. Ramy K-750M od 1964 roku rozpoczęto numerować od zera, natomiast w przypadku M-72M i H była to kontynuacja numeracji.
http://www.kolyaska.fora.pl/images/galleries/206203583651b74bfebc4e5-967038-wm.jpg
Nie należy się trzymać się ściśle moich dywagacji, ponieważ będą one się zmieniały wraz ze wzrostem wiedzy o numerach ram z poszczególnych lat. Każdy może na swój sposób zrobić sobie takie porównanie i jestem ciekaw, czy znajdziemy jakiś consensus?
Zaznaczam, że produkcja jednego modelu nie powinna przewyższać całkowitej produkcji fabryki |
|
Powrót do góry |
|
|
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 20:30, 11 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Do Twojego zestawienia M-72 mogę dodać pewne numery najniższe albo najwyższe rocznikowo ( silniki):
44XX z 1942
110XX z 1944
257XX z 1948
311XX z 1949
Numery pasują do zestawienia.
Kawał dobrej roboty z tym zestawieniem.
Też mnie skręcało jak czytałem te bzdury o 3 milionach emek. |
|
Powrót do góry |
|
|
GABE
Dołączył: 04 Lip 2009 Posty: 629 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Spała
|
Wysłany: Wto 20:45, 11 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Dzięki śmigiel dopiszę te numery i poprawię tabelkę, ale trochę to potrwa, bo przerabianie z OpenOffice na PDF potem w Corelu na JPG to strasznie upierdliwa sprawa. Łatwiej byłoby bezpośrednio w tabelce edytora tekstu, ale tego nie da się wkleić na stronę. Wszystko się przesuwa i miesza.
Może ktoś jeszcze coś dopisze i więcej się tego uzbiera |
|
Powrót do góry |
|
|
Rura
Dołączył: 27 Cze 2012 Posty: 423 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 21:15, 11 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
albo
[link widoczny dla zalogowanych] - w tm wyedytujesz pdfa i wyeksportujesz w obrazek jak masz taką chęć . |
|
Powrót do góry |
|
|
j35
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 501 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: ok.Szczecinka
|
Wysłany: Wto 22:26, 11 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Gabe to ja mam w papieren M 72 H1 nr.ramy A382xx i w paszporcie Ruskim rok 1958.Lekko odbiega od Twojej tabeli .Ale ja bym sie nie sugerował numerami silników i ram.Nawet w PRL-u było wypuszczonych mase ram i silników do sprzedaży w PZM-otach/sklepach/ do naszych WSK itp,więc ram i silników jako części zamiennych mogło być wypuszczonych na rynek w pip.Wiadomo że wszystko sie psuło ,łamało i niszczyło.I być może ruskie też wypuszczali części zamienne z nowymi numerami.I napewno tak było, bo w moich papierach też jest zmiama "Dwigatiela" na dużo wyższy numer.Wiec z jakiegoś magazynu ten piec przyjechał.A ze w ruskim sprzecie wszystko jest wymienne to niestety trudno będzie to wszystko wyjaśnić. |
|
Powrót do góry |
|
|
GABE
Dołączył: 04 Lip 2009 Posty: 629 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Spała
|
Wysłany: Śro 8:10, 12 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Właściwie, tylko uporządkowałem to co jest ogólnie dostępne i wiadome. Każdy ma jakąś hipotezę, jedynie problem w udowodnieniu tego.
Z pewnością występowały ramy K-750 z literką na początku numeru ramy, ale były nabite tylko na ramie, bo w paszporcie i na tabliczce znamionowej występował już numer bez literki. Jednakże kolejność numeracji pomimo początkowej literki nie powinna odbiegać od normy. Mogła to być wersja dla milicji, wojska, na eksport, lub rynek cywilny????
Na pewno trudno będzie udowodnić wszystkie przypuszczenia, ale trzeba próbować |
|
Powrót do góry |
|
|
brzytwa Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 953 Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Śro 8:17, 12 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
W pewnych latach wychodziły też ramy bez numerów, o czym poinformował nas pracownik KMZ - podobno starzy milicjanci mieli takie wykazy "w głowie", który rok był bez numerów. |
|
Powrót do góry |
|
|
profss
Dołączył: 15 Paź 2010 Posty: 328 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Twardogóra-Dolnośląskie
|
Wysłany: Śro 8:33, 12 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
śmigiel napisał: | Do Twojego zestawienia M-72 mogę dodać pewne numery najniższe albo najwyższe rocznikowo ( silniki):
44XX z 1942
110XX z 1944
257XX z 1948
311XX z 1949
Numery pasują do zestawienia.
Kawał dobrej roboty z tym zestawieniem.
Też mnie skręcało jak czytałem te bzdury o 3 milionach emek. |
to i jeszcze ja się dorzucę mam papiery m72 z 1953r z numerem ramy 15305 |
|
Powrót do góry |
|
|
|