|
www.kolyaska.fora.pl Motocykle radzieckie
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 11:15, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Właśnie zadzwonił do mnie Marek Olachowski z Dor-Maru co wał mi robi. Mówi, że wał (po naprawie w Lubińskiego gdyby ktoś nie znał kontekstu) ma lekkie bicie, podawał ile i że z dwóch stron ale jako, że mi to i tak niewiele mówi to jakoś nie spamiętałem. W każdym razie to wykraczało już poza normę. Mówi, że korbowody są ładnie spasowane na wale i czopy są z dobrego materiału - ale niestety czopy są walcowe a nie na końcu stożkowe jak powinno być i że poznaje wały z Iłąwy po tym.
Co najgorsze mówi, że nie był ustawiony tzw "trójkąt" - czyli chodzi o to, że oba tłoki mają w różnej fazie wału swój górny/dolny maksymalny punkt. Różnica jest o 1,5mm i mówi, że na tym by się nie dało ustawić silnika, żeby równo chodził. Uwzględniając jeszcze bicie wału twierdzi, że by trzęsło silnikiem strasznie.
Pan Marek nagrał filmik z ustawiania tego wału: http://youtu.be/7ETNcJLteXM
Podobno potem jeszcze udało się ustawić bicie na 3-4 setki.
Tulejki korbowodów z centrowaniem wału kosztują tu 200zł. Podobno heniek nie przeciskał tulejek - chyba w censie rozpychania ich przed rozwiercaniem.
Co ciekawe pan Marek zrobił tulejki korb bez rozbierania wału. Jak pytałem go jak to zrobił powiedział, że ma swoje sposoby po 40 latach pracy, bo zaczynał jako 15 latek w zakładzie ojca. Musi mieć patent na ustawienie wszystkiego współosiowo albo będzie zdziwienie.
****
Oto wspominana tulejka, którą po zmasakrowaniu wybiłem myśląc, ze jest już tylko do wymiany ale w końcu na tym złożyłem skrzynię biegów
[link widoczny dla zalogowanych]
Oto zdjęcie z rozbierania cewki
[link widoczny dla zalogowanych]
Oryginalna cewka byłą zalana smołą, topniejącą pod wpływem temperatury. Strasznie brudząca i klejąca rzecz - generalnie uosobienie totalnej smoły czy czegoś takiego. Cewka jest dość mała i w środku jest sporo miejsca na smołę. Cewka na zdjęciu ma odwinięty jeden zwój drutu i zewn. papier - czyli to co tam faktycznie siedzi jest o jakieś 1,5-2mm szersze.
Rozebrałem też współczesną cewkę - niestety jest zalana nietopniejącą żywicą prawdopodobnie chemoutwardzalną i raczej nie da się jej łatwo wyjąć z kubka bez uszkadzania - ale gdyby kogoś interesowało - przynajmniej w tej, którą miałem można było bardzo łatwo odciąć i zdjąć dekielek i bez dekielka można umieścić cewkę wraz jej kubkiem w oryginalnym kubku. Partackie połączenie elektryczne nowej cewki mnie trochę zdziwiło - bo przez malutkie dziurki w dekielku przy gwintach były wyprowadzone miedziane kabelki ze środka kubka i zakręcone wokół gwintowanych wyjść i nałożone na to metalowe kapturki, na które przychodzą nakrętki. Czyli można jakieś podobne połączenia powtórzyć a nawet dużo solidniej to zrobić, jedynie bym dodatkowo zaizolował jakąś żywicą połączenie wysokiego napięcia.
Aha i jeszcze chciałem was zapytać czy z tymi pierścieniami z Tomringu będzie dobrze jak ustawię szczelinę 0,2mm a zgarniających na 0,3mm?
Ostatnio zmieniony przez odzio dnia Wto 11:20, 07 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
klapek
Dołączył: 07 Cze 2009 Posty: 2898 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kwidzyn
|
Wysłany: Wto 11:18, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
odzio napisał: |
Aha i jeszcze chciałem was zapytać czy z tymi pierścieniami z Tomringu będzie dobrze jak ustawię szczelinę 0,2mm a zgarniających na 0,3mm? |
Będzie ok. Zamawiałeś górny chromowy..? |
|
Powrót do góry |
|
|
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 11:25, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
klapek napisał: | odzio napisał: |
Aha i jeszcze chciałem was zapytać czy z tymi pierścieniami z Tomringu będzie dobrze jak ustawię szczelinę 0,2mm a zgarniających na 0,3mm? |
Będzie ok. Zamawiałeś górny chromowy..? |
- z Tomringu mam wszystkie zwykłe ale jakby co to mam chromowany chyba z Motusa jak dawniej Prince ustalił - od Lubińskiego. Ale chyba nie ma sensu mieszać no i nie miał być chromowany żeby nie zżarł cylindrów za szybko? |
|
Powrót do góry |
|
|
Dawid1981 Gość
|
Wysłany: Wto 11:50, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
To jak juz zrobisz ten silnik to chce zobaczyc jak bedzie chodzil bo jedziesz po tej Iławie na maxa a ja juz mam kilka walów z Ilawy i wszystkie ruski lataja w powietrzu i nawet po 15 tys km nic im nie dolega-a katowanie ciagłe )).
Moze teraz zapodaj zdjęcia tych tulejek zrobionych idealnie i zobaczymy czy nie sa dwu warstwowe )).
Im grubsza tulejka w korbie tym wieksza mozliwosc przytarcia sworznia niestety wylapane w praktyce. |
|
Powrót do góry |
|
|
balu
Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 408 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jasło
|
Wysłany: Wto 12:00, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Wszystkie zrobił bym na 0.25. A pierścienie załóż przecież nie będziesz wydawać kasy na następne. |
|
Powrót do góry |
|
|
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 16:14, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Dawid1981 napisał: | To jak juz zrobisz ten silnik to chce zobaczyc jak bedzie chodzil bo jedziesz po tej Iławie na maxa a ja juz mam kilka walów z Ilawy i wszystkie ruski lataja w powietrzu i nawet po 15 tys km nic im nie dolega-a katowanie ciagłe )). |
- no to miałem pecha, foty zaworów, gładzi i tulejek widzieliście. Dziś doszedł filmik z pomiarów geometrii i informacja, że jest składane na walcu. Dobrze ci latają bo masz super dobre smarowanie sworzni
Cytat: | Moze teraz zapodaj zdjęcia tych tulejek zrobionych idealnie i zobaczymy czy nie sa dwu warstwowe )). |
- ja nie twierdzę, że są teraz idealne, jutro dostanę paczkę to zobaczę a wręcz jestem pełen obaw.
A pierścienie drugie zamówiłem i założę te z Tomringu. Jak ktoś chce tanio kupić zestaw podobno motusów na 1 szlif to oferuję.
Dziś też wymieniłem łożysko w sklepie na kulkowe do wału (z rolkowego). Jednak przy wyciskaniu sprzęgła to musi się na czymś opierać a nie na jednym z przodu łożysku po przeniesieniu siły przez cały kręcący się wał. Wziąłem z osłonami blaszanymi - jedną na pewno wyrzucę a pytanie co z drugą? Mam przetoczone pod zimering na wale - osłonkę łożyska wywalić, może zostawić czy jakoś np nawiercić żeby do zimera olej w małych ilościach dochodził? Co radzicie? |
|
Powrót do góry |
|
|
balu
Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 408 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jasło
|
Wysłany: Wto 19:45, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Ten motus to wywal na zlom a nie oferujesz guwnolit kolegom. Co do lozyska ty zawsze zakladam z tylu rolkowe i kazdemu tak polecam, przenosi chyba wieksze obciazenia z zamachu nie? Co do walu to nie powinien sprawdzac na bierzni lozysk? Powiem ci tak, jak zlozysz ruska na wspolczesnych pasowaniach to ci sie zatrze przy pierwszej jezdzie. Ty to nie iem czy w 2016 roku sobie pojezdzisz. |
|
Powrót do góry |
|
|
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 22:23, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
balu napisał: | Co do lozyska ty zawsze zakladam z tylu rolkowe i kazdemu tak polecam, przenosi chyba wieksze obciazenia z zamachu nie? |
- ale wsadzenie rolkowego nie powoduje, że tam pojawiają się większe obciążenia a kulkowe zakładam, że jest dobrane odpowiednio, szczególnie współczesne dobre łożysko.
Cytat: | Co do walu to nie powinien sprawdzac na bierzni lozysk? |
- nie wiem. |
|
Powrót do góry |
|
|
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Wto 23:13, 07 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
balu napisał: | owiem ci tak, jak zlozysz ruska na wspolczesnych pasowaniach to ci sie zatrze przy pierwszej jezdzie. |
- pasowanie montażowe w tulejce główki korbowodu ma być w granicach 0,001-0,009mm więc tu chyba "za dobre" spasowanie nie grozi, bo to i tak jest pewnie granica wykonalności dla przeciętnego zakładu z ręcznymi rozwiertakami.
Tutaj, gdzie ktoś był uprzejmy podrzucić linka jest napisane, że te główki korb są trudne do wykonania:
[link widoczny dla zalogowanych]
Musi być dobra średnica na całej długości tulei, otwór musi być cylindryczny, ma być zachowana osiowość względem wału i ma być lustrzana powierzchnia. Już ostatni raz o Lubińskim, bo tez mnie to męczy - totalnie nasyfił w temacie z powierzchnią (pamiętacie foty z powierzchnią jak od pilnika) i wykonał błąd opisywany na tej stronie pod literą b, że mogłem sobie na boki sworzniem ruszać przy klikającym luzie, innych parametrów nawet nie sprawdzałem. Teraz chcę zrobić tak jak w książce, tak jak ma być i czemu miałbym zaraz zatrzeć???
Zatarcie jest dużo łatwiejsze na posranej powierzchni, bo miejscowo powstają duże naciski, zerwania filmu olejowego, przegrzania i dalsze uszkodzenia oleju i potem cały sworzeń się lawinowo uszkadza i robienie luzów kosmicznych nie jest tu lekarstwem tylko prawidłowe wykonanie tulejki.
Ostatnio zmieniony przez odzio dnia Wto 23:44, 07 Paź 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
balu
Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 408 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jasło
|
Wysłany: Śro 7:16, 08 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Zrob jak uwazasz. Wiesz lepiej |
|
Powrót do góry |
|
|
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Śro 9:06, 08 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
balu napisał: | Zrob jak uwazasz. Wiesz lepiej |
- czyli co chcesz tak naprawdę powiedzieć, Balu - że w tej książce są parametry, na których zaraz zatrę sworznie? Ja nie wiem lepiej, ja tylko czytam co jest w książce, bo tam jest trochę spójnych informacji. Sęk w tym, że właśnie nic z praktyki nie wiem i jak powiesz razem z innymi, że korbowody tak jak zrobił Lubiński mają tak być, "bo zapewniają dobre smarowanie", a w książce jest za ciasno pasowane - to wezmę to pod uwagę ale podejrzewam, że to ma więcej wspólnego z psychologiczną obroną raz obranego stanowiska niż z rzeczywistością.
Zaraz dostanę paczkę z Poznania i porównam - ale bez przypiętego ego pod wynik, bo mi to zwisa, który robi lepiej. Ja tu nie mam zainwestowanego swojego autorytetu na forum, bo go nie mam. Podejrzewam, że to nie będzie ideał jak ze współczesnej fabryki toyoty ale też chyba gorzej niż miałem nie może być. |
|
Powrót do góry |
|
|
balu
Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 408 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jasło
|
Wysłany: Śro 9:30, 08 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Sworzeń w korbowodzie nie ma prawa ruszać się na boki, mi gościu robi tam na 0.02mm pasowanie. Ma suwliwie chodzić prawo lewo bez dużych oporów. Taka filozofia. |
|
Powrót do góry |
|
|
odzio
Dołączył: 15 Paź 2013 Posty: 378 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Śro 10:34, 08 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
balu napisał: | Sworzeń w korbowodzie nie ma prawa ruszać się na boki, mi gościu robi tam na 0.02mm pasowanie. Ma suwliwie chodzić prawo lewo bez dużych oporów. Taka filozofia. |
w książce piszą o pasowaniu główek korbowodów do M-72 0,002-0,008mm - czyli jeśli twój mechanik robi na 0,02mm to robi między 10 a 2,5 raza za duży luz niż podają tutaj: [link widoczny dla zalogowanych] [Edit: pomyliłem coś tutaj z tymi liczbami]
Dostałem paczkę z Dor-Maru. Ekstazy nie przeżywam jakoś. Powierzchnia tulejki ładna, wał wycentrowany (zakładam, że tak jest i doceniam) ale sworznie moim zdaniem nadal kiepsko spasowane. Oczywiście to jest tylko moje zdanie głupiego i niedoświadczonego odzia. Jeden ze sworzni w ogóle się przemieszcza pod własnym ciężarem w główce, jakby to stoi w sprzeczności z tym co czytałem. Jego ruch można zapoczątkować leciutkim puknięciem najmniejszego palca i dalej leci sobie sam w dół (na razie sprawdzałem bez oleju). W dodatku (minimalnie) kiwa się na boki i słychać maleńki luz. Drugi sworzeń trochę lepiej, być może nawet dobrze spasowany (na razie tylko pod tym względem), chociaż tez leciutko chodzi. Lubiński spasował ciaśniej, ale co z tego jak trzymało tylko na samym środku tulejki a do połowy sworzeń sam wpadał i jeszcze gorzej na boki latał. Jak się da olej to będzie inaczej i luz pozorny wypadnie trochę mniejszy ale z jakimś wyczuwalnym oporem to to już chodzić nie będzie i tylko mam nadzieję, że temu nie jest bliżej do wymiarów kwalifikujących do naprawy niż do nominalnych montażowych.
Ale nie mierzyłem obiektywnie i nie wiem tak naprawdę i was pytam czy tak to jest dobrze?
Podsumowując wydaje mi się, że warto było wysłać do Dor-Maru żeby wycentrować wał i jedna tulejka zbliżyła się już bardziej do czegoś akceptowalnego, wiec potencjał na moje u pana Marka jest dużo większy niż u Henia ale nadal mam pewne zastrzeżenia (tylko do tulejek). Zaznaczam jeszcze raz, że się na mechanice nie znam w ogóle i nie należy zbyt poważnie traktować moich wypowiedzi i głównie szukam odpowiedzi. Gdyby obie tulejki zrobił tak samo "dobrze" jak tą lepszą to już bym tak nie marudził, więc dużo nie brakowało.
Spróbuję jeszcze oszacować współosiowość, chociaż to już jest organizacyjnie większe wyzwanie i względem czego tu mierzyć jak sworzeń ma mały luzik. Gdyby było OK to zamontuję tan wał i zobaczę ile wytrzyma. Jednak gdybym dożył do następnej roboty wału to bym spróbował dać jeszcze gdzie indziej, np do Krygu i chętnie porównałbym sobie.
wypadanie sworznia: http://youtu.be/KLxiaJUYHXc
słyszalny luz : http://youtu.be/eKM_X6vC2VI
Ostatnio zmieniony przez odzio dnia Śro 16:20, 08 Paź 2014, w całości zmieniany 3 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Dawid1981 Gość
|
Wysłany: Śro 11:15, 08 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
Zamien sworznie )))) miejscami i sprawdz co sie wtedy dzieje:))).Wez to wkladaj i perzestan jeczec bo jakby tak wszyscy robili sielniki jak ty to by ruski byly widziane tylko na zdjeciach!!!!!!!!!!!!! hahahahahhahahah
Zobacz czy tulejka w korbie nie ma dwóch warstw i zapodaj fote z bliska.
Luz ma byc na sworzniu od 0,005 do 0,014!!!!!!!!!!!!!!!! ale jak pisalem trzymac sie tej górnej.
Mialem z lekkim oporem zrobione i na lewym mi przytarlo po 11tys km i silnik chodzil normalnie mocowo ale stukal jak sie zagrzal glosno.Jednak napewno w tym troche mojej winy bo ciagle deska hehehehehehe
Ostatnio zmieniony przez Dawid1981 dnia Śro 11:17, 08 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
balu
Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 408 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jasło
|
Wysłany: Śro 12:56, 08 Paź 2014 Temat postu: |
|
|
prawy ok lewy bym liznął. Ja to tak widzę. A z tabeli widzę że luz promieniowy ma być od 0.005 do 0.024 dla m72? A z drugiej strony to na oko chłop w szpitalu umarł. Mikrometr średnicówka i pomiar.
Ostatnio zmieniony przez balu dnia Śro 12:57, 08 Paź 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|