Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabrielll
Dołączył: 24 Cze 2020 Posty: 119 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 19:14, 07 Sty 2021 Temat postu: Luz na ośkach - niby dociśnięte, a jednak |
|
|
Cześć!
Mam już moto poskładane z grubsza, stoi na kołach.
Zauważyłem, że koła mają delikatny luz. występują luzy jak na huśtawce tzw. konikach:
- jedna ręka na koło na górze pod błotnikiem
- druga ręka na dole przy ziemi
Pchając rękoma na zmianę, koło majta się w miejscu osi.
Próbowałem dokręcić ośki, ale nic to nie daje. Docisnąłem tak mocno, że mało co rama nie puści soków - nic to nie dało.
Mam wrażenie, że ściskanie osiowe tego luzu nie wyeliminuje.
Wszystkie łożyska nowe, stożkowe. Bieżnie stożków skierowane do środa (tzn. od środka wchodzą łożyska). Dłuższa tuleka w stronę dekla z przodu, lub dyfra z tyłu.
Rozebrałem ponownie łożyska, docisnąłem na maxa śrubę- jak na nią patrzę mam wrażenie, że jeszcze powinna wejść, ale ni kuta.
Dajcie proszę jakieś wskazówki, oraz rozwiejcie moją wątpliwość/odpowiedzcie na pytanie:
- czy dokręcanie dalsze osi ma wpływ na ten luz? mi się wydaje, że nie i że trzeba szukać problemu w łożyskach, śrubie dociskowej....
Dzięki! |
|
Powrót do góry |
|
|
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4040 Przeczytał: 19 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 21:19, 07 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
Łożyska stożkowe są du... w tym zastosowaniu, najlepiej czym prędzej wyrzucić. Docisk osi nie ma wpływu na luz łożysk. Nie bardzo rozumiem podany opis montażu. Ma być po kolei wsadzane do koła: podkładka, długa tulejka, zewnętrzna część łożyska, wewnętrzna część łożyska, szpulka, wewnętrzna część łożyska, zewnętrzna część łożyska, krótka tulejka, wkrętka. Luz łożysk reguluje się wkrętką.
Wojtek |
|
Powrót do góry |
|
|
Gabrielll
Dołączył: 24 Cze 2020 Posty: 119 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 21:21, 07 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
Zrobiłem nam napisałeś, lecz mam łożyska stożkowe. Dlaczego stożkowe są źle?
Coś mi ta wkrętka nie pasuje.... |
|
Powrót do góry |
|
|
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4040 Przeczytał: 19 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 22:31, 07 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
Łożyska stożkowe wymagają częstej kontroli i regulacji. W żadnym cywilizowanym motocyklu nie występują w tym zastosowaniu. Wkrętka dociska zewnętrzną szalkę łożyska, jeżeli nie da się jej wkręcić wystarczająco głęboko aby tak się stało znaczy że szpulka jest za krótka (wytarta). Dość częste, bo te łożyska nagminnie zacierają się.
Wojtek |
|
Powrót do góry |
|
|
Gabrielll
Dołączył: 24 Cze 2020 Posty: 119 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 7:08, 08 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
No ok, rozumiem. Poleć proszę łożyska warte uwagi. Pamiętasz numery ? |
|
Powrót do góry |
|
|
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4040 Przeczytał: 19 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 11:46, 08 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
Nie tak prosto, zwykłe kulkowe łożyska 62 04 mają mniejszą szerokość od stożków. Trzeba wymienić szpulki na dłuższe.
Wojtek |
|
Powrót do góry |
|
|
Gabrielll
Dołączył: 24 Cze 2020 Posty: 119 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 12:00, 08 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
No tak, zapomniałem, że tak łatwo nie będzie.
A co z oryginalnymi łożyskami? Będzie to jeździć? |
|
Powrót do góry |
|
|
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4040 Przeczytał: 19 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 12:20, 08 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
O ile zostaną prawidłowo wyregulowane to jak najbardziej. Kulkowe daje się kryte, stożkowe muszą mieć sprawne uszczelnienie w wkrętce i wymagają kontroli.
Wojtek |
|
Powrót do góry |
|
|
Michal_
Dołączył: 08 Kwi 2013 Posty: 424 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Szczecin/wieś spod Hrubieszowa
|
Wysłany: Pon 3:21, 11 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
Do dupy są operatorzy a nie łożyska, było masę razy poruszane, jak się więcej jeździ obciążonym zaprzęgiem abo ma fantazję robić drifty na asfalcie to tylko stożki, kulki nie wytrzymują bocznych przeciążeń na zakrętach w zaprzęgu, tak jest w każdych pojazdach które nie skalają się w zakrętach. |
|
Powrót do góry |
|
|
Tomek78
Dołączył: 28 Cze 2012 Posty: 239 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: Pon 11:53, 18 Sty 2021 Temat postu: |
|
|
Sprawdź czy bieżnia od strony zabieraka "usiadła" do końca. |
|
Powrót do góry |
|
|
Gabrielll
Dołączył: 24 Cze 2020 Posty: 119 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 19:36, 31 Mar 2021 Temat postu: |
|
|
Cześć, robi się ciepło, wiec zabieram się za te luzy. Jak się okazuje, dotyczy obydwu kół. To co w końcu robić, wymieniać te łożyska czy jak ? Nie daje rady tego dokręcić:/ |
|
Powrót do góry |
|
|
brzytwa Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 953 Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Śro 19:47, 31 Mar 2021 Temat postu: |
|
|
Przyczyną jest za krótka tulejka rozporowa w kole pomiędzy łożyskami.
Rozwiązania są dwa: albo podtoczyć wkrętkę dociskającą zewnętrzną bieżnię łożyska (żeby wchodziła głębiej), albo dotoczyć nową tulejkę rozporową dłuższą o około 1-2 mm.
Ja kiedyś za pomocą przedłużanego klucza tak dokręciłem wkrętkę, że pękł bęben
Wydaje mi się, że współczesne łożyska stożkowe mają chyba ciut mniejszą wysokość, niż oryginalne ruskie, i to generuje problem. |
|
Powrót do góry |
|
|
szable
Dołączył: 07 Kwi 2010 Posty: 203 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Świnoujście
|
Wysłany: Śro 20:57, 31 Mar 2021 Temat postu: |
|
|
Michal_ napisał: | kulki nie wytrzymują bocznych przeciążeń na zakrętach w zaprzęgu |
w punkt.
Nie stosuje się zwykłych kulkowych łożysk w zaprzęgach, ponieważ one przenoszą tylko siły działające na promieniu. Motocykl solo zawsze na zakręcie ustawia się zgodnie z wypadkową siły odśrodkowej i grawitacji. Łożyska działają tak jak należy - na siły promieniowe. W zaprzęgu jest inaczej - zaprzęg jest poziomo, czyli na łożyska działa siła od grawitacji - w dół i odśrodkowa w poziome - ścinająca łożyska kół, i dla tego zastosowane tam są stożki. Bo stożki przenoszą siły promieniowe i w pewnym zakresie również osiowe. Są to jak najbardziej właściwie łożyska do zaprzęgu. I prawdą jest, że należy je często regulować. Zawsze zostawiam oryginalne ruskie stożki.
Ostatnio zmieniony przez szable dnia Śro 20:59, 31 Mar 2021, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
dz@hym
Dołączył: 19 Mar 2012 Posty: 174 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: wieś w zamojskim..
|
Wysłany: Śro 22:14, 31 Mar 2021 Temat postu: |
|
|
No dobra, ale w przypadku starej falbany na duże łożysko jeżdżę już na kulkowych 5 sezon i nic się nie dzieje! Zresztą tam chyba nawet nie ma alternatywy na stożek? |
|
Powrót do góry |
|
|
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4040 Przeczytał: 19 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 1:47, 01 Kwi 2021 Temat postu: |
|
|
Co kto lubi. Jeden woli co tydzień regulować i smarować stożki, drugi raz na 10 lat wymienić kulkowe łożyska. A że nikomu kto jeździ 10 lat nie wytrzymały stożki to inna sprawa. A jeszcze inna sprawa że od 12 lat jeżdżę na kulkowych, działają idealnie i nigdy tam nie zaglądałem, bo i po co?
Wojtek
PS
Stożkowe są najlepsze, zwłaszcza aby rzucać tym za ptakami. |
|
Powrót do góry |
|
|
|