Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pią 11:45, 28 Sty 2011 Temat postu: Fabryczne kolory emki |
|
|
Temat prawdopodobnie wielokrotnie wałkowany (ale jak widzę, jeszcze nie na tym forum) i pewnie do końca nie rozstrzygnięty. Ale może spróbujmy podyskutować o możliwych opcjach wykończenia (lakier, pokrycia galwaniczne) motocykla M-72 z różnych roczników. Mam nadzieję, że w końcu powstanie z tego wyczerpujący artykuł.
Wszelkie opisy modelu M-72 podają, że sprzedaż na rynek cywilny została dopuszczona dopiero od pewnego roku. Co do konkretnej daty są rozbieżności (wierząc artykułowi z Kolyaski nastąpio to w roku 1954). Zakładam więc, że dopiero po 1954-tym mogły pojawić się emki w szerszej palecie kolorów i elementami chromowanymi. A może i wcześniejsze wersje (sprzed 1954) nie wojskowe, a np. milicyjne miały nieco inne malowanie niż typowy półmatowy zgniłozielony z pewnymi elementami cynkowanymi/kadmowanymi (pasywacja żółta / biała?)?
A jak malowano w Polskiej armii? Na początku eksploatacji pewnie był zachowany kolor fabryczny, ale co później? Czy taki matowy ciemno zielony jak stosowany jeszcze dzisiaj? A co jeśli chodzi o milicję?
Jeśli chodzi o kolorystykę cywilną, to opierając się na domniemanych "prawdziwkach" można domniemywać, że były następujące zestawienia:
- kawa z mlekiem oraz czerwone szparunki?
- czerwony/bordowy z białymi/srebrnymi szparunkami?
- czarny z białymi szparunkami???
Znając inne modele motocykli z byłego ZSRR z lat 50/60 spodziewam się także całej palety kolorów niebieskopodobnych (tzw. "majtkowy", jasnoniebieski), a nawet seledynowy. Mógłby ktoś potwierdzić/skorygować moje dywagacje???
Czym różniły się wersje "niewojskowe" od "wojskowych" jeśli chodzi o pokrycia galwaniczne? (chrom na kierownicy, ramce reflektora?)
Czy i które elementy były malowane standardowo na czarno bez względu na wersję i kolor motocykla? (lampy? regulator?)
Miło widziane są zdjęcia obrazujące zachowane fabryczne malowania (nawet pojedynczych blach). Świetnie by było także znać konkretne numery RAL.
Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pią 11:47, 28 Sty 2011, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
Prince
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 3491 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków <-> Warszawa
|
Wysłany: Pią 16:00, 28 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Garść fotek z netu
Moje przepadły.
Łatwo nie będzie bo przecież większość zdjęć historycznych jest czarno biała.
Widać jednak, ze regułą były czarne lampy. Zwykle chromowane obręcze lamp. Nigdy nie były chromowane obręcze kół idt
Trzymam kciuki zeby temat sie rozwijał. |
|
Powrót do góry |
|
 |
Łukasz
Dołączył: 30 Kwi 2009 Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: BIAŁYSTOK
|
Wysłany: Wto 15:03, 01 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
Taka wariacja:
Taka wariacja:
Taka wariacja:

Ostatnio zmieniony przez Łukasz dnia Wto 15:05, 01 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
tadzioh
Dołączył: 28 Lip 2011 Posty: 737 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku
|
Wysłany: Nie 11:25, 20 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Na razie jeden z kolorów: granatowo-fioletowy
RAL 5004
COLOR MAP 481H5 |
|
Powrót do góry |
|
 |
granat
Dołączył: 26 Wrz 2009 Posty: 694 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 20:23, 07 Kwi 2012 Temat postu: |
|
|
Wez pod uwagę że w każdej armii malowali maszyny na taki kolor jaki był akurat w magazynie, przykład, podczas renowacji dodga z IIWW na blachę było nałożonych kilka zielonych kolorów i żaden nie pasował do fabrycznego:] |
|
Powrót do góry |
|
 |
wild
Dołączył: 21 Kwi 2009 Posty: 187 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 15:51, 22 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
podbijamy
do koloru do wyboru:
zbiór emek, które zamieściłam na obrazku powyżej pochodzą w większości z rosyjskich portalów typu "anonse". niektóre są eksponatami muzealnymi.
Gośka
Ostatnio zmieniony przez wild dnia Pon 15:58, 22 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Wto 6:07, 23 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
wild napisał: | zbiór emek, które zamieściłam na obrazku powyżej pochodzą w większości z rosyjskich portalów typu "anonse". niektóre są eksponatami muzealnymi. |
Co nie znaczy, że wszystkie są oryginalnymi malowaniami. Opierając się tylko na anonsach mógłbym zaprezentować tu np. Junaki we wszystkich kolorach tęczy. No i przydały by się większe zdjęcia jeśli można. Bo oprócz koloru ważne też które elementy i jak malowano / pokrywano glawanicznie. |
|
Powrót do góry |
|
 |
wild
Dołączył: 21 Kwi 2009 Posty: 187 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 18:14, 23 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Spiker - jak myślisz, do powyższego zestawienia ściągałam wszystko jak popadnie, czy to co wygląda jak z jednego kawałka?
nie wiem ki diabeł mi zmniejszył na rozdzielczości:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Gośka
Ostatnio zmieniony przez wild dnia Wto 18:35, 23 Paź 2012, w całości zmieniany 3 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
grzeh750
Dołączył: 13 Wrz 2009 Posty: 1508 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Łask-Kolumna
|
Wysłany: Śro 6:30, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
wild napisał: |
[link widoczny dla zalogowanych]
|
E, tutaj to chyba ktoś pojechał po całości, ja tam ani znawcą, ani ortodoksem nie jestem, ale nawet dla laika widać że to emka z wczesnej produkcji a komu się wtedy chciało by bawić w jakieś chromy ( zbiornik , felgi) no chyba że to egzemplarz specjalny dla Wissarionowicza  |
|
Powrót do góry |
|
 |
Prince
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 3491 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków <-> Warszawa
|
Wysłany: Śro 7:00, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
grzeh750 napisał: | wild napisał: |
[link widoczny dla zalogowanych]
|
E, tutaj to chyba ktoś pojechał po całości, ja tam ani znawcą, ani ortodoksem nie jestem, ale nawet dla laika widać że to emka z wczesnej produkcji a komu się wtedy chciało by bawić w jakieś chromy ( zbiornik , felgi) no chyba że to egzemplarz specjalny dla Wissarionowicza  |
GMZ .
 |
|
Powrót do góry |
|
 |
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 7:17, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
wild napisał: | Spiker - jak myślisz, do powyższego zestawienia ściągałam wszystko jak popadnie, czy to co wygląda jak z jednego kawałka?  |
A nie?
Poprawne określenie oryginalności lakieru powinno się opierać najlepiej na organoleptycznym badaniu obiektu, co najmniej na serii szczegółowych zdjęć charakterystycznych detali. Pewną przesłanką zwiększającą prawdopodobieństwo jest pozostałość kalkomanii na zbiorniku (w modelach i rocznikach, gdzie występowała) i niekiedy też szparunków. Można też próbować wykluczyć oryginalność lakieru - wprawne oko na zdjęciach detali wychwyci ślady powtórnego malowania (zamalowane śruby, itp.).
Przestrzegałbym też przez "muzealnymi renowacjami" , bo mają one często niewiele wspólnego z oryginalnością.
Podsumowując: nie wyciągajmy pochopnych wniosków. |
|
Powrót do góry |
|
 |
grzeh750
Dołączył: 13 Wrz 2009 Posty: 1508 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Łask-Kolumna
|
Wysłany: Śro 7:52, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
No dobra, Princu , przekonałeś mnie, ale to nie obala teorii że w GMZ robili egzemplarze dla jakiś ichnich elit, na stronce z linku poniżej jest sporo wiadomości o emkach, a i dwa zdjęcia w ładnych kolorach, emki i kaśki
[link widoczny dla zalogowanych]
Jest am też tabelka gdzie, w jakich latach i jaki model produkowano.
Ostatnio zmieniony przez grzeh750 dnia Śro 7:54, 24 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
agrupa
Dołączył: 03 Maj 2009 Posty: 733 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 8:22, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Spiker napisał: |
Podsumowując: nie wyciągajmy pochopnych wniosków. |
Zgadzam się z przedmówcą.
W zestawieniu przeglądając pobieżnie wychwyciłem kilka bubli.
w imz nigdy nie szparowali nic poza bakiem, jeden malowany łącznie z gaźnikami zielona wojenna nowym połysku jakoś mi się nie widzi.
Pozdr
mk |
|
Powrót do góry |
|
 |
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 9:25, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Oczywiście przy analizie typowych malowań seryjnych nie powinniśmy uwzględniać pojedynczych egzemplarzy wystawowych czy prototypów. Do dzisiaj myli okładka "brązowej książeczki" o Junaku czy popularne w sieci zdjęcie Iża 49 z malowaniem a'la DKW. Myślę, że podobnie jest z tym GMZ. |
|
Powrót do góry |
|
 |
klapek
Dołączył: 07 Cze 2009 Posty: 2898 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kwidzyn
|
Wysłany: Śro 9:33, 24 Paź 2012 Temat postu: |
|
|
Gosia,
każde ze zdjęć ma grubą, mocowaną po skosie dolną półkę. Jesteś pewna że te zawiechy są od eMy..?
Wg mnie i nie tylko, te zawieszenia są od K-750. Zerknij na różnicę. Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] również są rysunki z zawieszeniem, takim jekie jest poniżej. Oczywiście nie mam na myśli błotników.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez klapek dnia Śro 10:45, 24 Paź 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
|