Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wahacz Ural a wahacz Dniepr- rozstaw osi.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 953
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Pon 9:11, 04 Maj 2009    Temat postu: Wahacz Ural a wahacz Dniepr- rozstaw osi.

Do ramy Dniepra z napędem mam założony wahacz pchany od Urala. Ostatnio miałem okazję przejechać się takim samym zestawem, ale z przodem na wahaczu od Dniepra. Wydawało mi się, że prowadzi się lżej. Rozstaw osi w tym drugim jest o parę cm większy. Ma ktoś jakies dane z teorii na taki temat? Tzn jakie znaczenie przy jeździe z wózkiem z napędem ma rozstaw osi i wyprzedzenie koła przedniego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Grzybu




Dołączył: 16 Kwi 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Suwałki

PostWysłany: Wto 6:32, 05 Maj 2009    Temat postu:

Nie wiem jaka jest teoria do tego co piszesz ale z własnego doświadczenia wiem, że tak jest. Mam dwa zaprzęgi w tej konfiguracji co Twoje ( tylko bez napędu ) i jest spora róznica w jeździe na nich. Przód dnieprowski jest konstrukcją sporo sztywniejszą ( belka łącząca lagi ) ale zarazem bardziej miękką ( sprawa dłuższego wachacza ) co daje większy komfort jazdy. Owa miękkość zaowocowała u mnie destrukcją oryginalnych amortyzatorów podcas pierwszych jazd terenowych ale po zamontowaniu jakiegoś szrotu japońskiego z motobazaru od kilkunastu tysięcy km jest wszystko OK. Poza samym komfortem jazdy zestaw na przodzie dnieprowskim ma mniejszy promień zawracania - dziwne bo teoretycznie krótsza konstrukcja powinna ciaśniej zawracać, ale przetestowane przeze mnie. Takie są moje spostrzeżenia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 11:09, 06 Maj 2009    Temat postu:

Dla dobra nauki możecie dokonać pomiarów.

Trail
Odległość punktu, w którym oś obrotu widelca przebija podłoże od punktu styku koła z podłożem. Jest wynikiem offsetu, długości widelca i kąta główki ramy. Im większy jest trail tym pojazd zachowuje się spokojniej i jest łatwiejszy w prowadzeniu. Punkt, w którym koło dotyka podłoża "chce" podążać za punktem przebicia. Analogiczną sytuację najłatwiej zaobserwować jest w krześle biurowym lub wózku z hipermarketu. Kółko błyskawicznie odwraca się za punkt, w którym jest przymocowane podążając dokładnie za punktem przebicia. Łatwo również zauważyć, że im większy jest trail tym trudniej zmieniać kierunek rozpędzonego motoru, czy też roweru.

Kąt nachylenia główki ramy
Kąt nachylenia główki ramy bardzo dobrze ukazuje skrętność pojazdu. Ma kluczowy wpływ na trail. Im kąt jest bardziej zbliżony do 90 stopni tym pojazd jest bardziej narowisty i trudny w prowadzeniu. Im kąt jest mniejszy tym pojazd jest spokojniejszy i bardziej stabilny.

Wysokość widelca
Wysokość widelca ma znaczny wpływ na geometrie pojazdu. Krótszy widelec sprawia, że pojazd jest krótszy, ma większe kąty ramy. Dłuższy widelec powoduje odwrotną sytuację.

Offset - wyprzedzenie widelca
Offset to kolejny z elementów geometrii niezależny od ramy. Im większy offset tym koło zatacza dłuższy łuk przy skręcaniu, znajduje to swoje bezpośrednie odbicie w trailu, a więc w jednym z kluczowych elementów wpływających na prowadzenie naszej maszyny.

Baza kół
Odległość między osiami - Określa więc w zbiorczy sposób zwrotność pojazdu. Im mniejszą bazę kół ma pojazd tym będzie zwrotniejszy, natomiast gorzej będzie się zachowywał na prostej drodze. Dokładnie odwrotnie sytuacja ma się w przypadku pojazdów z dużą bazą kół - są łatwe i spokojne w prowadzeniu, ale źle sobie radzą na krętych drogach.

W obu przypadkach kąt nachylenia główki ramy jest chyba taki sam. Trzeba zmierzyć pozostałe wymiary i wyciągnąć jakieś wnioski.

ODPOWIEDNI OBRAZEK W GALERII. Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 953
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Śro 6:41, 03 Cze 2009    Temat postu:

Wszystko wskazuje na to, że w Kijowie w sklepie kupiłem ostatnie zawieszenie do Dniepra na wahaczu pchanym - Lońka zdjął je z wystawy Smile
Niestety, nie potrafił mi powiedzieć, czy na 100% będą jeszcze dostępne. Ostatnio były to jedyne produkowane współcześnie w Kijowie przednie zawieszenia - cech produkujący zawieszenia teleskopowe zamknęli w zeszłym roku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 11:09, 03 Cze 2009    Temat postu:

Ci sie lapsło Wink
Znaczyt sję, że lada chwila chińczyki sie tym zajmą będzie i taniej i lepiej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 953
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Pią 19:45, 03 Lip 2009    Temat postu:

Dla porównania widok obydwu wahaczy. Jak dla mnie ładniejszy uralowski, jednak przyjemniej jeździ się na dnieprowskim.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
storm007




Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 104
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Silesia

PostWysłany: Sob 9:20, 04 Lip 2009    Temat postu:

Dnieprowki wachacz jest tez mocniejszy, robiony albo z grubszych rur albo twardszej stali. Uralowski kiedys kolega prostowal za pomoca mlotka...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 953
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Czw 7:43, 09 Lip 2009    Temat postu:

Kiedyś mój kolega jeżdżąc w kółko po placu Uralem z przodem na teleskopach przyłożył w mój motocykl z wahaczem od Urala. U niego zgięły się lagi, a u mnie lekko wygiął brzeg przedniego błotnika.
Ostatnio trochę znowu jeździłem po lesie; jednak wydaje mi się, że zawieszenie dnieprowskie jest bardziej komfortowe - mniej bolą ręce podczas prowadzenia zaprzęgu. Uralowski pchany wahacz zamontuję do oryginalnej uralowskiej ramy, może tam sprawdzi się lepiej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin