gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 20:04, 01 Kwi 2010 Temat postu: Ustawienie wału napędowego - napęd na koło kosza |
|
|
Otrzymałem zapytanie zgodnie z tematem więc zamieszczam z grubsza to co kiedyś napisałem na RM w sprawie wału napędowego kosza.
"Ponieważ do tej pory miałem do czynienia tylko z tzw.: "grubym" wałem napędowym oprę opis tematu na jego konstrukcji, chociaż wzasadzie będzie to analogiczne również dla wału "cienkiego".
Kto demontował dyferencjał z motocykla, wie, że wał napędowy z jednej strony nasunięty jest na wałek wielowpustowy będący integralną częścią przegubu kardana znajdującego się w dyferencjale, zaś z drugiej umocowany jest również poprzez przegub kardana do reduktora kosza. W "grubym" wale nie ma możliwości odłączenia go od reduktora kosza bez demontażu klinu lub samego krzyżaka, w tym miejscu wał pozostaje zatem tak jak go fabryka stworzyła. Montując ponownie dygerencjał, klniemy próbując z jednej strony wcelować w wałek wychodzący ze skrzyni, a z drugiej w wał napędowy kosza, kiedy się wreszcie udaje, mówimy "No! Udało się! Jest git!", wszystko się obraca, motor jeździ, klasa.
Czy jednak na pewno wszystko jest dobrze?
Jeśli mamy szczęście to tak, można nawet policzyć jaki procent szczęścia mamy.
Jak to policzyć?
Bardzo prosto, policzmy w ilu różnych położeniach może się znaleźć wałek wielowpustowy w zględem wału napędowego, będzie to dokładnie odwrotność tej liczby....
A więc nie za dobrze, chyba, że ktoś ma akurat szczęście...
Producent zapewnił kompensację liniową wału, ale głowienie nad ustawieniem wału pozostawił nam, użytkownikom
Poniżej zamieszczam pomoc, która trochę rozjaśni sprawę, żeby się nie zrazić nie wgłębiajcie się przytoczone funkcje trygonometryczne, istotna jest jednak zamieszczony wykres:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak wynika z powyższej lektury, przegub kardana nie jest w stanie zapewnić równomiernej prędkości obrotowej wału napędzanego, a im większy kąt złamania tym sinusoida stosunku prędkości kątowych ma bardziej stromy przebieg. Nierównomierna prędkość kątowa wywołuje przyśpieszenia i opóźnienia w czasie cyklu obrotu wału, i większy promień wału tym większe powstają niepożądane siły w układzie. Jest to zjawisko niekorzystne, które można jednak złagodzić stosując złożenie dwóch przegubów, jak opisano to w artykule i pokazano na rysunku nr 134.
W naszym przypadku układ wygląda nieco odmiennie, ale idea ułożenia względem siebie przegubów jest identyczna:
[link widoczny dla zalogowanych]
Podsumowując: w skrajnym przypadku nieprawidłowego montażu, gdy ramiona przegubów na końcach wału napędowego nie będą leżeć w jednej płaszczyźnie, dojdzie do podwojenia nierównomierności prędkości kątowej."
Dzisiaj z pewnej perspektywy mogę powiedzieć, że dokładność wykonania głównie wału niweczy powyższą teorię, mimo wszystko starajmy się dążyć do ideału.... Typowe wady to niecentrycznie wspawana do wału tuleja na wałek wielowypustowy i jej obrócenie uniemożliwiające książkowe ustawienie widełek. |
|