Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 13:30, 04 Mar 2013 Temat postu: Siodło pasażera M-72 - różnice |
|
|
Dokonałem porównania dwóch podstaw siodeł pasażera M-72 (nowy typ na pojedynczą sprężynę) i zauważyłem kilka zaskakujących (przynajmniej dla mnie) różnic. Poniżej fotki porównawcze.
Ta ciemno niebieska podstawa siodła pochodzi od mojego motocykla, ta druga pordzewiała jest dokupione oddzielnie. W tej pierwszej jest tuleja gumowo-stalowa (silentblock) i brak otworu na smarowniczkę! Co ciekawe to samo rozwiązanie jest w uchwycie przedniego siodła w ramie. Wewnętrzne średnice tulei w które wciśnięte są silentblocki to ok. 20,5 mm podczas, gdy bardziej typowe tuleje pod łożyskowanie ślizgowe mają tylko 18 mm. Widać, że w jednym z siodeł oś jest przesunięta bardziej do przodu niż w drugim.
Moje pytania brzmią:
1) Czy były M-72 z fabrycznym łożyskowaniem osi siodeł na silentblockach? Jeśli tak to w jakich latach i w których fabrykach?
2) Jaka jest średnica tulei mocowania siodła w K-750 i późniejszych motocyklach z elastycznym (gumowym) resorowaniem siodeł?
3) Kiedy i gdzie stosowano tylne uchwyty sprężyn siodeł z "haczykami"?
Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pon 13:34, 04 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
klocek
Dołączył: 01 Kwi 2010 Posty: 46 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 17:46, 04 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
W mojej M-72 z 1960 roku mam tuleje gumowo-stalowe w obydwóch siodłach. Sprawdzę czy mam haczyki w tylnym siodle , bo nie jestem pewien. |
|
Powrót do góry |
|
|
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pon 18:33, 04 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Pod koniec produkcji emki zastosowano silentblocki przy obu siodłach,
ale nie wiem, czy w obu fabrykach.
Podstawa tylnego siodła z haczykami to też koniec produkcji. |
|
Powrót do góry |
|
|
klocek
Dołączył: 01 Kwi 2010 Posty: 46 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 21:17, 04 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
M-72 1956 - tulejki + smarowniczki
M-72 1960 - tuleje gumowo-stalowe,
w dwóch emkach mam haczyki w tylnym siodle. Emki z IMZ-tu. |
|
Powrót do góry |
|
|
agrupa
Dołączył: 03 Maj 2009 Posty: 733 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 22:22, 04 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Jak klocek pisze, siodło z haczykami tylko IMZ.
W IMZ siodło do końca na za zawiasie gwintowanym, tuleje met-gum spotkałem tylko w KMZ. |
|
Powrót do góry |
|
|
tadzioh
Dołączył: 28 Lip 2011 Posty: 737 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku
|
Wysłany: Pon 23:16, 04 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
a ja mam z haczykami i tuleją gumową |
|
Powrót do góry |
|
|
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Wto 8:20, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
klocek napisał: | W mojej M-72 z 1960 roku mam tuleje gumowo-stalowe w obydwóch siodłach. [...]
M-72 1956 - tulejki + smarowniczki
M-72 1960 - tuleje gumowo-stalowe,
w dwóch emkach mam haczyki w tylnym siodle. Emki z IMZ-tu. |
Sprawa nieco wyjaśnia, ale nadal coś mi tu nie gra.
Wyjaśnia się:
- W papierach mojej M-72 jest właśnie rok 1960-ty, w obydwu siodłach silentblocki. To by się zgadzało z danymi Klocka. Czyli moja rama może być nie przerabiana jak dotychczas przypuszczałem!
- Brak haczyków najwyraźniej wiąże się z wprowadzeniem silenblocków (które pewnie wystarczająco wytłumiają drgania a tym samym hałasowanie nieobciążonego siodła).
Wątpliwości:
- Agrupa pisze, że IMZ stosował do końca łożyskowanie ślizgowe osi siodeł. I tu jest konflikt z tym co podaje Klocek, że ma silentblocki w motocyklu z IMZ. Więc jak?
- Skoro rok produkcji to 1960-ty to dlaczego według analizy tabeli numerów ram (z Oppozit) moja rama o nr 36041 to KMZ z lat 1956-1957 (lub IMZ z lat 1952-1953)?
Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Wto 8:22, 05 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
agrupa
Dołączył: 03 Maj 2009 Posty: 733 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 9:35, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Pokaż tadzioh - cały czas zaskakuje mnie ten sprzęt
Znalazłem jedno zdjęcie imz 60r i tak jak by faktycznie nie było kalamitek :/
motocykl prawdziwek ale zdjęcia nie jestem wstanie powiększyć tak żeby zobaczyć to na 100%.
Ja miałem oryginalną 59r IMZ i siodło było na "gwincie" - na 100% w 59r występowały jeszcze siodła z haczykami (tył) - jest jeszcze super prawdziwek z IMZ 59 i tam taki sam system występuje. |
|
Powrót do góry |
|
|
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 12:00, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Czy nr na ramie jest oryginalny na 100 %
Rama mogła być wymieniona w zamierzchłych czasach na nowszą.
Dla ciekawostki dodam, że pojazdy, które przechodziły remont kapitalny w WZM
dostawały nowy rok produkcji odpowiadający remontowi - taką wersję słyszałem. |
|
Powrót do góry |
|
|
grzeh750
Dołączył: 13 Wrz 2009 Posty: 1508 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Łask-Kolumna
|
Wysłany: Wto 12:31, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Ja słyszałem jeszcze inną wersję, że motocykle które szły do ,, cywila" otrzymywały w papierach datę wyjścia z wojska, jako rok produkcji. Czy to prawda nie wiem, ale w ówczesnej Polsce nie takie rzeczy się działy. |
|
Powrót do góry |
|
|
Stara ema
Dołączył: 26 Sie 2012 Posty: 117 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Wto 13:56, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
grzeh750 napisał: | Ja słyszałem jeszcze inną wersję, że motocykle które szły do ,, cywila" otrzymywały w papierach datę wyjścia z wojska, jako rok produkcji. Czy to prawda nie wiem, ale w ówczesnej Polsce nie takie rzeczy się działy. |
Też to słyszałem, ba nawet robię teraz emkę która była w LWP i rok produkcji ma 1963. Ma dużo ciekawych fantów w sobie jak np. cały dyfer produkcji WZM czy golenie zawieszenia też WZM. |
|
Powrót do góry |
|
|
Prince
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 3491 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków <-> Warszawa
|
Wysłany: Wto 18:39, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Więcej powiem. Kaski (k-750W) dostawały też dowód M-72. I oczywiście z datą wyjścia w woja. Czy to była reguła? - nie wiem. W ciągu kilku lat pieszczenia sie z ruszczyzną poznałem kilka takich przypadków. |
|
Powrót do góry |
|
|
klocek
Dołączył: 01 Kwi 2010 Posty: 46 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 19:23, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Spiker napisał: | klocek napisał: | W mojej M-72 z 1960 roku mam tuleje gumowo-stalowe w obydwóch siodłach. [...]
M-72 1956 - tulejki + smarowniczki
M-72 1960 - tuleje gumowo-stalowe,
w dwóch emkach mam haczyki w tylnym siodle. Emki z IMZ-tu. |
Sprawa nieco wyjaśnia, ale nadal coś mi tu nie gra.
Wyjaśnia się:
- W papierach mojej M-72 jest właśnie rok 1960-ty, w obydwu siodłach silentblocki. To by się zgadzało z danymi Klocka. Czyli moja rama może być nie przerabiana jak dotychczas przypuszczałem!
- Brak haczyków najwyraźniej wiąże się z wprowadzeniem silenblocków (które pewnie wystarczająco wytłumiają drgania a tym samym hałasowanie nieobciążonego siodła).
Wątpliwości:
- Agrupa pisze, że IMZ stosował do końca łożyskowanie ślizgowe osi siodeł. I tu jest konflikt z tym co podaje Klocek, że ma silentblocki w motocyklu z IMZ. Więc jak?
- Skoro rok produkcji to 1960-ty to dlaczego według analizy tabeli numerów ram (z Oppozit) moja rama o nr 36041 to KMZ z lat 1956-1957 (lub IMZ z lat 1952-1953)? |
Moja ema z 60 roku ma numer ramy i silnika zgodny z tabliczką. Jest z jednego kawałka w ciemnoniebieskim kolorze. Siodła jak pisałem wcześniej: silentblocki + haczyli w tylnym siodle |
|
Powrót do góry |
|
|
Steegen
Dołączył: 17 Mar 2010 Posty: 490 Przeczytał: 5 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Stegna/Mikoszewo
|
Wysłany: Wto 20:17, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Moja M72 irbit 60r sinenblock przód i tył plus haczyki
M 72 IMZ 50r przód tulejaz kalamitką tył nie oryginał tak samo plus haczyki.oryginalne siedzenie dwu sprężynowe jeszcze nie skompletowane tuleja plus kalamitka. |
|
Powrót do góry |
|
|
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 20:59, 05 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Tuleja czyli jak rozumiem nie gwintowana, tylko ślizgowa, jak w najstarszych emkach ? |
|
Powrót do góry |
|
|
|