Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Remont dolniaka M-72
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
blady606




Dołączył: 02 Maj 2009
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 22:39, 21 Wrz 2009    Temat postu:

Może nie dokładnie zrozumiałem , ale moim zdaniem ta duża podkładka na wale od to nic innego jak odrzutnik oleju , bardzo ważna cześć każdego silnika .

Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 23:07, 21 Wrz 2009    Temat postu:

U mnie to było w połączeniu z kołem zamachowym nowszego typu (bez ślimaczka)
Być może to jakaś forma topornego odrzutnika, ja puki co nie wnikałem jeszcze w temat za bardzo
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 5:52, 22 Wrz 2009    Temat postu:

Tak, jak napisał Blady - jest to odrzutnik oleju + sprężyna pierścieniowa z blachy.
Proszę spojrzeć w atlas emki (do ściągnięcia na [link widoczny dla zalogowanych]) tam na przekroju widać go wyraźnie. Dodatkowo w aluminiowym tylnym deklu zanjduje się oprócz kanału smarującego, otwór do odprowadzania oleju.
Sugeruję założyć ten odrzutnik ze sprężynką Wink
Warto sprawdzić przed montażem czy koło zamachowe po założeniu odrzutnika i sprężynki napewno ma dosyć miejsca by weszło do końca na stożek, czy oby nie stało się tak, że grubość blaszek nie pozwoli na pewne jego osadzenie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jura




Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 6:18, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Panowie chodziło mi o tą blaszkę zakrywającą łożysko widoczną na zdjeciu.
[link widoczny dla zalogowanych]
W jakich granicach powinien wynosić luz międzyzębny na kołach rozrządu?
Ostatnio usilnie rozrząd (koła rozrządu) domaga się wymiany, więc chyba trzeba zacząć rozglądać się za "nowym" kompletem Confused .


Ostatnio zmieniony przez Jura dnia Śro 6:20, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 9:01, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Mysia ostatnio to szukała w literaturze, może napisze.
Z tego co pamiętam wg.: literatury górny dopuszczalny 0,3 mm, górny nominalny 0,12 mm, ale to tylko teoria, ktoś z praktyką powinien się wypowiedzieć.
U mnie na nowych kołach jest w okolicy 0,15 mm.

Ps.: Wygląda to jak odrzutnik tylko jakby ciut mały, wieczorem wrzucę zdjęcie swojego.


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Śro 9:02, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mysia
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Śro 9:48, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Według "Remontu ciężkich motocykli" P. Kotowa:
Luz boczny kół zębatych w nowym silniku powinien mieścić się w przedziale 0,01 - 0,12 mm.
Wahania luzu w jednej parze kół nie powinny być większe niż 0,05 mm przy pomiarze na każdym zębie.
Maksymalny dopuszczalny luz nie powinien przekraczać 0,30 mm.
Boczne bicie koła nie powinno przekraczać 0,04 mm.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
grzeh750




Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1508
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łask-Kolumna

PostWysłany: Śro 18:16, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Jura napisał:
Panowie chodziło mi o tą blaszkę zakrywającą łożysko widoczną na zdjeciu.
[link widoczny dla zalogowanych]
W jakich granicach powinien wynosić luz międzyzębny na kołach rozrządu?
Ostatnio usilnie rozrząd (koła rozrządu) domaga się wymiany, więc chyba trzeba zacząć rozglądać się za "nowym" kompletem Confused .


No dobra , pogrzebałem w pamięci i literaturze i wyszło mi że w żadnym silniku z którym miałem do czynienia ta blaszka nie działała jako odrzutnik oleju, literatura potwierdza teoretycznie to co wiem z autopsji:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Z powyższych cytatów z polskiej instrukcji do M-72 z lat 50 wynika, iż za uszczelnienie tylnego czopa wału jest odpowiedzialna filcowa uszczelka i odrzutnik na kole zamachowym, na rysunku rozczłonkowanego silnika, z tejże instrukcji też nie widać takowej blaszki:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wywnioskować by można że jeśli blaszka ta występowała w M-72 był to dystans koła zamachowego(?).

Z drugiej strony w katalogu części MW-750 znajdują się dwie rzeczy które mnie zastanawiają , bo - element nr. 7201215( tu właśnie jest chyba ta sporna blaszka) nazywa się masłootrażatiel co chyba wypadało by przetłumaczyć jako odrzutnik oleju , drugi element nr. 7201142 opisany jako salnik kriwoszipajest dla mnie zagadkowy, ponieważ mogła by to być właśnie ta filcowa uszczelka, lecz mój rosyjski ( którego uczyłem się niechętnie w szkole jakieś 35 lat temu ) nie obejmował terminów technicznych.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Reasumując być może coś takiego wystąpiło w MW a później ( lub równolegle) w Kaśce, lecz w M-72 ni diabła nie kojarzę.


Ostatnio zmieniony przez grzeh750 dnia Śro 18:19, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
blady606




Dołączył: 02 Maj 2009
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 19:19, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Z moim ruskim tez nie za dobrze ale wiem że "salnik" to uszczelniacz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 19:30, 23 Wrz 2009    Temat postu:

No i jest. 720125. za to nie ma sprężynki Rolling Eyes
Było i powinno być. Jak się złoży symering to nie trzeba ale lepiej dać niż nie dać. Ale śledztwo super Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jura




Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 19:50, 23 Wrz 2009    Temat postu:

Ciekawa sprawa z tą blaszką. Również szukałem jej w różnych katalogach i nigdzie nie znalazłem, mimo to założyłem ją tak jak było przy demontarzu.
A co do rozrzadu to mój z tego wychodzi że jest w tragicznym stanie. Luz wynosi 0,45-0,50 mm Confused a na dodatem przy obracaniu wałem w paru miejscach słychać stuki. Z poczatku myślałem że to koło zamachowe jednak stuki słychać było wyraźnie z przodu silnika. Po zdemontowaniu wałka rozrządu stukanie ucichłu. Po dokładnieszych ogledzinach zauważyłem nadmierne wyrobienie się zebów w paru miejscach. Jedym słowem koła rozrządu do wymiany Confused
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 5:45, 24 Wrz 2009    Temat postu:

Fragement z atlasu emki, rozdzielczość słaba, ale odrzutnik widać: [link widoczny dla zalogowanych]
Koło zamachowe nie może posiadać żadnego pierścienia dystansującego jego osadzenie ustala stożek, i gniazdo w kole musi pewnie siedzieć na stożku - są to elementy ściśle pasowane do siebie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jura




Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 8:22, 30 Wrz 2009    Temat postu:

Z jakim momentem powinno dokręcać się koło zamachowe? Czy moze klucz dynamometryczny to juz rozpusta przy rusku?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mysia
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 262
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Grodzisk Maz.

PostWysłany: Śro 12:18, 30 Wrz 2009    Temat postu:

Moment dokręcania koła zamachowego: 216 - 245 Nm.
Tak podaje książka, dotycząca głównie najnowszych modeli, ale teoretycznie obejmująca wszystkie, z M-72 włącznie. Można więc przypuszczać, że dla dolniaków ta wartość jest taka sama. Pewności nie mam.

W tabeli zbiorczej (w tej samej książce Smile ) dla koła zamachowego: 237 - 251 Nm.


Ostatnio zmieniony przez mysia dnia Czw 6:57, 01 Paź 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
LukS




Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Staszów - świętokrzyskie

PostWysłany: Śro 17:50, 30 Wrz 2009    Temat postu:

Jura napisał:
Cytat:

Panowie chodziło mi o tą blaszkę zakrywającą łożysko widoczną na zdjeciu.


Podejrzewam , że to co jest przykrywką łożyska i jest widoczne na poniżej zamieszczonym przekroju (wklejonym przez Goberta) to podkładka (pofalowana sprężyna talerzowa) ustalająca łożysko i przeciwdziałająca przesuwaniu się wału wzdłuż jego osi. Jest to element podatny na odkształcenia.
Może piszę o sprawie już poruszonej i dla was wiadomej, ale...

Nie mam za wielkiego doświadczenia z rusinami lecz Awok to też pochodna Bawarek i w Awokach również występuje ten element. Jest on bodajże taki sam wymiarowo jak w ruskach (jak klonowanie to dokładne Wink
W Awoku ta część opiera się na łożysku a z drugiej strony dociska ją pokrywa z simmeringiem. Potem w to idzie już koło zamachowe (łączenie z wałem na stożku i wpuście czółenkowym).
Przy sposobności wrzucę fotkę o ile trzeba?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
LukS




Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Staszów - świętokrzyskie

PostWysłany: Śro 19:49, 30 Wrz 2009    Temat postu:

Sposobność nadarzyła się bardzo szybko Wink
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
Prostując to nie wygląda jak sprężyna talerzowa tylko bardziej jak podkładka sprężynowa falista.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18  Następny
Strona 5 z 18

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin