Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
blady606
Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 294 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 22:39, 21 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Może nie dokładnie zrozumiałem , ale moim zdaniem ta duża podkładka na wale od to nic innego jak odrzutnik oleju , bardzo ważna cześć każdego silnika .
Pozdrawiam |
|
Powrót do góry |
|
|
agrupa
Dołączył: 03 Maj 2009 Posty: 733 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 23:07, 21 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
U mnie to było w połączeniu z kołem zamachowym nowszego typu (bez ślimaczka)
Być może to jakaś forma topornego odrzutnika, ja puki co nie wnikałem jeszcze w temat za bardzo |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 5:52, 22 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Tak, jak napisał Blady - jest to odrzutnik oleju + sprężyna pierścieniowa z blachy.
Proszę spojrzeć w atlas emki (do ściągnięcia na [link widoczny dla zalogowanych]) tam na przekroju widać go wyraźnie. Dodatkowo w aluminiowym tylnym deklu zanjduje się oprócz kanału smarującego, otwór do odprowadzania oleju.
Sugeruję założyć ten odrzutnik ze sprężynką
Warto sprawdzić przed montażem czy koło zamachowe po założeniu odrzutnika i sprężynki napewno ma dosyć miejsca by weszło do końca na stożek, czy oby nie stało się tak, że grubość blaszek nie pozwoli na pewne jego osadzenie. |
|
Powrót do góry |
|
|
Jura
Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 6:18, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Panowie chodziło mi o tą blaszkę zakrywającą łożysko widoczną na zdjeciu.
[link widoczny dla zalogowanych]
W jakich granicach powinien wynosić luz międzyzębny na kołach rozrządu?
Ostatnio usilnie rozrząd (koła rozrządu) domaga się wymiany, więc chyba trzeba zacząć rozglądać się za "nowym" kompletem .
Ostatnio zmieniony przez Jura dnia Śro 6:20, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 9:01, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Mysia ostatnio to szukała w literaturze, może napisze.
Z tego co pamiętam wg.: literatury górny dopuszczalny 0,3 mm, górny nominalny 0,12 mm, ale to tylko teoria, ktoś z praktyką powinien się wypowiedzieć.
U mnie na nowych kołach jest w okolicy 0,15 mm.
Ps.: Wygląda to jak odrzutnik tylko jakby ciut mały, wieczorem wrzucę zdjęcie swojego.
Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Śro 9:02, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
mysia Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 262 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: Śro 9:48, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Według "Remontu ciężkich motocykli" P. Kotowa:
Luz boczny kół zębatych w nowym silniku powinien mieścić się w przedziale 0,01 - 0,12 mm.
Wahania luzu w jednej parze kół nie powinny być większe niż 0,05 mm przy pomiarze na każdym zębie.
Maksymalny dopuszczalny luz nie powinien przekraczać 0,30 mm.
Boczne bicie koła nie powinno przekraczać 0,04 mm. |
|
Powrót do góry |
|
|
grzeh750
Dołączył: 13 Wrz 2009 Posty: 1508 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Łask-Kolumna
|
Wysłany: Śro 18:16, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Jura napisał: | Panowie chodziło mi o tą blaszkę zakrywającą łożysko widoczną na zdjeciu.
[link widoczny dla zalogowanych]
W jakich granicach powinien wynosić luz międzyzębny na kołach rozrządu?
Ostatnio usilnie rozrząd (koła rozrządu) domaga się wymiany, więc chyba trzeba zacząć rozglądać się za "nowym" kompletem . |
No dobra , pogrzebałem w pamięci i literaturze i wyszło mi że w żadnym silniku z którym miałem do czynienia ta blaszka nie działała jako odrzutnik oleju, literatura potwierdza teoretycznie to co wiem z autopsji:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Z powyższych cytatów z polskiej instrukcji do M-72 z lat 50 wynika, iż za uszczelnienie tylnego czopa wału jest odpowiedzialna filcowa uszczelka i odrzutnik na kole zamachowym, na rysunku rozczłonkowanego silnika, z tejże instrukcji też nie widać takowej blaszki:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wywnioskować by można że jeśli blaszka ta występowała w M-72 był to dystans koła zamachowego(?).
Z drugiej strony w katalogu części MW-750 znajdują się dwie rzeczy które mnie zastanawiają , bo - element nr. 7201215( tu właśnie jest chyba ta sporna blaszka) nazywa się masłootrażatiel co chyba wypadało by przetłumaczyć jako odrzutnik oleju , drugi element nr. 7201142 opisany jako salnik kriwoszipajest dla mnie zagadkowy, ponieważ mogła by to być właśnie ta filcowa uszczelka, lecz mój rosyjski ( którego uczyłem się niechętnie w szkole jakieś 35 lat temu ) nie obejmował terminów technicznych.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Reasumując być może coś takiego wystąpiło w MW a później ( lub równolegle) w Kaśce, lecz w M-72 ni diabła nie kojarzę.
Ostatnio zmieniony przez grzeh750 dnia Śro 18:19, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
blady606
Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 294 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 19:19, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Z moim ruskim tez nie za dobrze ale wiem że "salnik" to uszczelniacz |
|
Powrót do góry |
|
|
Prince
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 3491 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków <-> Warszawa
|
Wysłany: Śro 19:30, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
No i jest. 720125. za to nie ma sprężynki
Było i powinno być. Jak się złoży symering to nie trzeba ale lepiej dać niż nie dać. Ale śledztwo super |
|
Powrót do góry |
|
|
Jura
Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 19:50, 23 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Ciekawa sprawa z tą blaszką. Również szukałem jej w różnych katalogach i nigdzie nie znalazłem, mimo to założyłem ją tak jak było przy demontarzu.
A co do rozrzadu to mój z tego wychodzi że jest w tragicznym stanie. Luz wynosi 0,45-0,50 mm a na dodatem przy obracaniu wałem w paru miejscach słychać stuki. Z poczatku myślałem że to koło zamachowe jednak stuki słychać było wyraźnie z przodu silnika. Po zdemontowaniu wałka rozrządu stukanie ucichłu. Po dokładnieszych ogledzinach zauważyłem nadmierne wyrobienie się zebów w paru miejscach. Jedym słowem koła rozrządu do wymiany |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 5:45, 24 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Fragement z atlasu emki, rozdzielczość słaba, ale odrzutnik widać: [link widoczny dla zalogowanych]
Koło zamachowe nie może posiadać żadnego pierścienia dystansującego jego osadzenie ustala stożek, i gniazdo w kole musi pewnie siedzieć na stożku - są to elementy ściśle pasowane do siebie. |
|
Powrót do góry |
|
|
Jura
Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 8:22, 30 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Z jakim momentem powinno dokręcać się koło zamachowe? Czy moze klucz dynamometryczny to juz rozpusta przy rusku? |
|
Powrót do góry |
|
|
mysia Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 262 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Grodzisk Maz.
|
Wysłany: Śro 12:18, 30 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Moment dokręcania koła zamachowego: 216 - 245 Nm.
Tak podaje książka, dotycząca głównie najnowszych modeli, ale teoretycznie obejmująca wszystkie, z M-72 włącznie. Można więc przypuszczać, że dla dolniaków ta wartość jest taka sama. Pewności nie mam.
W tabeli zbiorczej (w tej samej książce ) dla koła zamachowego: 237 - 251 Nm.
Ostatnio zmieniony przez mysia dnia Czw 6:57, 01 Paź 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
LukS
Dołączył: 20 Maj 2009 Posty: 332 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Staszów - świętokrzyskie
|
Wysłany: Śro 17:50, 30 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Jura napisał:
Cytat: |
Panowie chodziło mi o tą blaszkę zakrywającą łożysko widoczną na zdjeciu. |
Podejrzewam , że to co jest przykrywką łożyska i jest widoczne na poniżej zamieszczonym przekroju (wklejonym przez Goberta) to podkładka (pofalowana sprężyna talerzowa) ustalająca łożysko i przeciwdziałająca przesuwaniu się wału wzdłuż jego osi. Jest to element podatny na odkształcenia.
Może piszę o sprawie już poruszonej i dla was wiadomej, ale...
Nie mam za wielkiego doświadczenia z rusinami lecz Awok to też pochodna Bawarek i w Awokach również występuje ten element. Jest on bodajże taki sam wymiarowo jak w ruskach (jak klonowanie to dokładne
W Awoku ta część opiera się na łożysku a z drugiej strony dociska ją pokrywa z simmeringiem. Potem w to idzie już koło zamachowe (łączenie z wałem na stożku i wpuście czółenkowym).
Przy sposobności wrzucę fotkę o ile trzeba? |
|
Powrót do góry |
|
|
LukS
Dołączył: 20 Maj 2009 Posty: 332 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Staszów - świętokrzyskie
|
Wysłany: Śro 19:49, 30 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Sposobność nadarzyła się bardzo szybko
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
Prostując to nie wygląda jak sprężyna talerzowa tylko bardziej jak podkładka sprężynowa falista. |
|
Powrót do góry |
|
|
|