Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lemmenjoki
Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 53 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 12:35, 28 Paź 2009 Temat postu: Przykręcanie głowicy w Uralu - klucz dynamometryczny |
|
|
Będę wkrótce przykręcał po raz kolejny głowicę w Uralu M63. Ponieważ oryginalne szpilki nie za bardzo się sprawdziły (podczas wyjazdu na Ukrainę powodem wydmuchania uszczelki pod głowicą w moim Uralu było właśnie puszczenie gwintu na szpilce) postanowiłem dorobić je ze śrub 8.8. Mam nadzieję, że będą lepsze od tych made in USSR .
Tym razem planuję też zakup klucza dynamometrycznego. W związku z tym mam dwa pytania:
1. Jakim momentem (w jednostce Nm) należy przykręcać głowicę w Uralu?
2. Planuję zakup tylko jednego klucza dynamometrycznego. Może jakieś sugestie od bardziej doświadczonych kolegów (i koleżanek też ) jaki zakres klucza wybrać (w jednostkach Nm)... Wstępnie planuję zakup klucza firmy PROXXON. Może macie jednak doświadczenia z innymi producentami i moglibyście coś polecić... Budżet do ok. 200 zł.
Adam |
|
Powrót do góry |
|
|
agrupa
Dołączył: 03 Maj 2009 Posty: 733 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 12:52, 28 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
Hej.
Ja mam klucz z zakresem od 20-200Nm.
Mogę stwierdzić że jest to optymalny przedział do garażowych remontów.
Co do firmy którą wymieniłeś, mam ich zestawy nasadowe 3/8 i 1/4 cala - są ok, mimo intensywnego używania i przykładania sporej siły nic się z nimi nie dzieje.
Myślę że taki klucz od nich będzie ok w szczególności że dysponujesz budżetem takim a nie innym. |
|
Powrót do góry |
|
|
Micha
Dołączył: 28 Paź 2009 Posty: 54 Przeczytał: 7 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pińczów
|
Wysłany: Śro 19:24, 28 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
Na szpilki proponował bym zdobyć materiał w sklepie do PF 126. Myślę że szpilki od głowicy malucha byłyby lepsze niż śruby 8.8. |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 19:54, 28 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
A ja nie polecam kluczy o szerokim zakresie, bo taki jeden typ 20-200 przeciągał w niskim momencie, do małych śrub kupiłem 5-25 Nm. Dobry klucz posiada kartę testową, w którą wpisane są odchyłki po jego sprawdzeniu w fabryce. |
|
Powrót do góry |
|
|
agrupa
Dołączył: 03 Maj 2009 Posty: 733 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 22:05, 28 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
Widziałem nawet wkrętak od 1-8Nm ale do działań garażowych chyba nie potrzebny?
A jak dobrze wiesz czym bardziej precyzyjny tym droższy.
Kolega jasno określił wymagania i dalej jestem zdania że klucz za takim przedziałem da radę. |
|
Powrót do góry |
|
|
blady606
Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 294 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 22:14, 28 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
Potwierdzam to co Gobert mówi .
Normalnie to używa się nie mniej jak dwóch kluczy dynamometrycznych .
Dokładnie to już nie pamiętam , mogę sie mylić ale nakrętki głowicy przykręcałem na coś pomiędzy 20Nm a 30 Nm .
Jeżeli nie wiesz ile to zrób próbę na sucho bez uszczelki , lub do próby wytnij z kartonu jakąś podkładkę .
Próba polega na stopniowaniu momentu , czyli najpierw przykręcasz wszystkie z mniejszym , potem dokładasz pare Nm i czujesz jak sie zachowuje nakrętka . jezeli czujesz że jest już za ciasna to poluzowujesz klucz o parę Nm.
Potem odkręcasz wszystkie i z już zmniejszonym momentem dokręcasz jeszcze raz , jeżeli jest za ciasno to poluzowujesz , jeżeli za luźno to dodajesz , aż uzyskasz satysfakcjonujący ciebie moment .
Nie masz czym się martwić jeżeli dokręcisz troszeczke ciasniej , nic sie nie stanie , grunt aby wszystkie śruby były z takim samym momentem . |
|
Powrót do góry |
|
|
Micha
Dołączył: 28 Paź 2009 Posty: 54 Przeczytał: 7 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Pińczów
|
Wysłany: Czw 17:44, 29 Paź 2009 Temat postu: |
|
|
Proponuję też sprawdzić płaszczyznę przylegania głowicy. Po wielokrotnym zakładaniu może być trochę pokrzywiona i z tego mogą wynikać kłopoty. |
|
Powrót do góry |
|
|
Jura
Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 89 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 22:32, 03 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
blady606 napisał: |
Dokładnie to już nie pamiętam , mogę sie mylić ale nakrętki głowicy przykręcałem na coś pomiędzy 20Nm a 30 Nm |
Czy te wartości tyczą się również do przykręcania głowic w dolniaku, czy może są inne?? |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
Powrót do góry |
|
|
franzjaskiernia
Dołączył: 06 Lip 2009 Posty: 17 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brzeznica
|
Wysłany: Śro 12:10, 04 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
20nm to się dokręca świece zplonowa lub plastikowa osłonę filtra oleju w samochodzie typu bmw ww opel.a co do głowicy urala to na wyczucie |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 16:00, 04 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Jak ktoś ma "wyczucie" to może i może, ja go nie mam i używam klucza dynamometrycznego i o dziwo zauważyłem, że uszczelki żyją wtedy dłużej, ciekawe dlaczego? |
|
Powrót do góry |
|
|
slawo
Dołączył: 23 Kwi 2009 Posty: 244 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 17:17, 04 Lis 2009 Temat postu: Re |
|
|
Myślę że w tym przypadku śruby dokręcane są z jednakową wartością co wpływa nie tylko na dlugość życia uszczelek ale i samej głowicy. Po przegwałceniu głowicy zbyt dużym i niejednakowym momentem można ją po prostu pokrzywić.Poprzeciągać szpilki itp. Mamy w tym przypadku co prawda z małymi powierzchniami ale też z aluminium, jest kilka szkół dokręcania głowicy ale ta z dynamometrem jest jedynie słuszną. |
|
Powrót do góry |
|
|
blady606
Dołączył: 02 Maj 2009 Posty: 294 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 17:30, 05 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Panie Franz , może i ma pan wyczucie , nie wiem , ale chyba z kupnami motocykli i z zakupem części do nich to tak słabo z Pana wyczuciem .....
Więc polecam , użycie klucza dynamometrycznego , jest równie dobry do dokręcania śrub w głowicy , jak i do rozmów z Pewnymi Handlarzami z miejscowości na "B"
Pozdrawiam |
|
Powrót do góry |
|
|
lemmenjoki
Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 53 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 12:51, 02 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Jako, że wywołałem tę całą dyskusję chciałem podziękować Kolegom za wszystkie posty. Niezależnie od toczącej się tu dyskusji zdobyłem informacje, że głowice w Uralu powinno się dokręcać momentem 32-35 Nm przy szpilkach w klasie 8.8 i nakrętkach klasy 8. Jeśli uda nam się zdobyć szpilki i nakrętki w klasie 10 i wyższej można z powodzeniem dociągnąć momentem do 40 Nm.
Ja dorobiłem szpilki ze śrub 8.8 i dokupiłem nakrętki odpowiadające tej klasie, więc przykręciłem momentem ok. 33-34 Nm. Przyznam się, że nie wyobrażam sobie dokręcać głowicy „na wyczucie”. Oczywiście co innego w terenie podczas wyprawy, ale w warunkach garażowych – moim skromnym zdaniem – klucz dynamometryczny to podstawa. Nie polecam również stosować szpilek i nakrętek produkcji radzieckiej. Ja zainwestowałem w taki zestawik na Moto Bazarze w Łodzi i niestety podczas wyprawy na Ukrainę zerwał mi się jeden z gwintów i uszczelka puściła. Później musieliśmy z chłopakami spawać wszystkie nakrętki do szpilek, a dokręcać je tym gwintem, który jest w cylindrze (po prostu gwinty drobnozwojowe się przekręcały, a staraliśmy się to robić z wyczuciem, choć oczywiście klucza dynamometrycznego nie posiadaliśmy). Jeszcze a’propos klucza dynamometrycznego – zainwestowałem w klucz firmy Rahsol – Gedore o zakresie 10-100 Nm. Z narzędzia jestem bardzo zadowolony i zmieściłem się w zasadzie w budżecie 200 zł, choć chyba trafiłem na okazję (normalnie cena sklepowa jest kilkakrotnie wyższa). Na uwagę zasługuję fakt, że producent dołącza certyfikat kalibracji. Tolerancja urządzenia to 3%. Tak z ciekawości – załączam skan tabelki.
Słyszałem też opinie, że kupno budżetowego klucza dynamometrycznego mija się z celem, gdyż ponoć wraz z jego używaniem wskazania rozjeżdżają się w cały świat. Ale to zasłyszana opinia, więc trudno mi to jakoś komentować. Mam kumpla, która ma klucz do 100 zł i raczej nie narzeka. |
|
Powrót do góry |
|
|
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 13:18, 02 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
lemmenjoki napisał: | Ja dorobiłem szpilki ze śrub 8.8 i dokupiłem nakrętki odpowiadające tej klasie, więc przykręciłem momentem ok. 33-34 Nm |
Jak wykonałeś gwint?
Gwint wykonany narzynką jest mniej wytrzymały od tzw.: walcowanego. |
|
Powrót do góry |
|
|
|