Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przykręcanie głowicy w Uralu - klucz dynamometryczny
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lemmenjoki




Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 12:35, 28 Paź 2009    Temat postu: Przykręcanie głowicy w Uralu - klucz dynamometryczny

Będę wkrótce przykręcał po raz kolejny głowicę w Uralu M63. Ponieważ oryginalne szpilki nie za bardzo się sprawdziły (podczas wyjazdu na Ukrainę powodem wydmuchania uszczelki pod głowicą w moim Uralu było właśnie puszczenie gwintu na szpilce) postanowiłem dorobić je ze śrub 8.8. Mam nadzieję, że będą lepsze od tych made in USSR Smile.
Tym razem planuję też zakup klucza dynamometrycznego. W związku z tym mam dwa pytania:

1. Jakim momentem (w jednostce Nm) należy przykręcać głowicę w Uralu?

2. Planuję zakup tylko jednego klucza dynamometrycznego. Może jakieś sugestie od bardziej doświadczonych kolegów (i koleżanek też Smile ) jaki zakres klucza wybrać (w jednostkach Nm)... Wstępnie planuję zakup klucza firmy PROXXON. Może macie jednak doświadczenia z innymi producentami i moglibyście coś polecić... Budżet do ok. 200 zł.

Adam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 12:52, 28 Paź 2009    Temat postu:

Hej.

Ja mam klucz z zakresem od 20-200Nm.
Mogę stwierdzić że jest to optymalny przedział do garażowych remontów.
Co do firmy którą wymieniłeś, mam ich zestawy nasadowe 3/8 i 1/4 cala - są ok, mimo intensywnego używania i przykładania sporej siły nic się z nimi nie dzieje.
Myślę że taki klucz od nich będzie ok w szczególności że dysponujesz budżetem takim a nie innym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Micha




Dołączył: 28 Paź 2009
Posty: 54
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pińczów

PostWysłany: Śro 19:24, 28 Paź 2009    Temat postu:

Na szpilki proponował bym zdobyć materiał w sklepie do PF 126. Myślę że szpilki od głowicy malucha byłyby lepsze niż śruby 8.8.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 19:54, 28 Paź 2009    Temat postu:

A ja nie polecam kluczy o szerokim zakresie, bo taki jeden typ 20-200 przeciągał w niskim momencie, do małych śrub kupiłem 5-25 Nm. Dobry klucz posiada kartę testową, w którą wpisane są odchyłki po jego sprawdzeniu w fabryce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 22:05, 28 Paź 2009    Temat postu:

Widziałem nawet wkrętak od 1-8Nm ale do działań garażowych chyba nie potrzebny?
A jak dobrze wiesz czym bardziej precyzyjny tym droższy.
Kolega jasno określił wymagania i dalej jestem zdania że klucz za takim przedziałem da radę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
blady606




Dołączył: 02 Maj 2009
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 22:14, 28 Paź 2009    Temat postu:

Potwierdzam to co Gobert mówi .

Normalnie to używa się nie mniej jak dwóch kluczy dynamometrycznych .

Dokładnie to już nie pamiętam , mogę sie mylić ale nakrętki głowicy przykręcałem na coś pomiędzy 20Nm a 30 Nm .

Jeżeli nie wiesz ile to zrób próbę na sucho bez uszczelki , lub do próby wytnij z kartonu jakąś podkładkę .

Próba polega na stopniowaniu momentu , czyli najpierw przykręcasz wszystkie z mniejszym , potem dokładasz pare Nm i czujesz jak sie zachowuje nakrętka . jezeli czujesz że jest już za ciasna to poluzowujesz klucz o parę Nm.

Potem odkręcasz wszystkie i z już zmniejszonym momentem dokręcasz jeszcze raz , jeżeli jest za ciasno to poluzowujesz , jeżeli za luźno to dodajesz , aż uzyskasz satysfakcjonujący ciebie moment .

Nie masz czym się martwić jeżeli dokręcisz troszeczke ciasniej , nic sie nie stanie , grunt aby wszystkie śruby były z takim samym momentem .
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Micha




Dołączył: 28 Paź 2009
Posty: 54
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pińczów

PostWysłany: Czw 17:44, 29 Paź 2009    Temat postu:

Proponuję też sprawdzić płaszczyznę przylegania głowicy. Po wielokrotnym zakładaniu może być trochę pokrzywiona i z tego mogą wynikać kłopoty.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jura




Dołączył: 15 Wrz 2009
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 22:32, 03 Lis 2009    Temat postu:

blady606 napisał:

Dokładnie to już nie pamiętam , mogę sie mylić ale nakrętki głowicy przykręcałem na coś pomiędzy 20Nm a 30 Nm

Czy te wartości tyczą się również do przykręcania głowic w dolniaku, czy może są inne??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 6:34, 04 Lis 2009    Temat postu:

Jura zajrzyj tutaj: http://www.kolyaska.fora.pl/mechanika,7/uszczelki-glowicy-silnik-dolnozaworowy,67.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora
franzjaskiernia




Dołączył: 06 Lip 2009
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzeznica

PostWysłany: Śro 12:10, 04 Lis 2009    Temat postu:

20nm to się dokręca świece zplonowa lub plastikowa osłonę filtra oleju w samochodzie typu bmw ww opel.a co do głowicy urala to na wyczucie
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 16:00, 04 Lis 2009    Temat postu:

Jak ktoś ma "wyczucie" to może i może, ja go nie mam i używam klucza dynamometrycznego i o dziwo zauważyłem, że uszczelki żyją wtedy dłużej, ciekawe dlaczego?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
slawo




Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 244
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 17:17, 04 Lis 2009    Temat postu: Re

Myślę że w tym przypadku śruby dokręcane są z jednakową wartością co wpływa nie tylko na dlugość życia uszczelek ale i samej głowicy. Po przegwałceniu głowicy zbyt dużym i niejednakowym momentem można ją po prostu pokrzywić.Poprzeciągać szpilki itp. Mamy w tym przypadku co prawda z małymi powierzchniami ale też z aluminium, jest kilka szkół dokręcania głowicy ale ta z dynamometrem jest jedynie słuszną.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
blady606




Dołączył: 02 Maj 2009
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:30, 05 Lis 2009    Temat postu:

Panie Franz , może i ma pan wyczucie , nie wiem , ale chyba z kupnami motocykli i z zakupem części do nich to tak słabo z Pana wyczuciem .....

Więc polecam , użycie klucza dynamometrycznego , jest równie dobry do dokręcania śrub w głowicy , jak i do rozmów z Pewnymi Handlarzami z miejscowości na "B"

Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lemmenjoki




Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 12:51, 02 Gru 2009    Temat postu:

Jako, że wywołałem tę całą dyskusję chciałem podziękować Kolegom za wszystkie posty. Niezależnie od toczącej się tu dyskusji zdobyłem informacje, że głowice w Uralu powinno się dokręcać momentem 32-35 Nm przy szpilkach w klasie 8.8 i nakrętkach klasy 8. Jeśli uda nam się zdobyć szpilki i nakrętki w klasie 10 i wyższej można z powodzeniem dociągnąć momentem do 40 Nm.
Ja dorobiłem szpilki ze śrub 8.8 i dokupiłem nakrętki odpowiadające tej klasie, więc przykręciłem momentem ok. 33-34 Nm. Przyznam się, że nie wyobrażam sobie dokręcać głowicy „na wyczucie”. Oczywiście co innego w terenie podczas wyprawy, ale w warunkach garażowych – moim skromnym zdaniem – klucz dynamometryczny to podstawa. Nie polecam również stosować szpilek i nakrętek produkcji radzieckiej. Ja zainwestowałem w taki zestawik na Moto Bazarze w Łodzi i niestety podczas wyprawy na Ukrainę zerwał mi się jeden z gwintów i uszczelka puściła. Później musieliśmy z chłopakami spawać wszystkie nakrętki do szpilek, a dokręcać je tym gwintem, który jest w cylindrze (po prostu gwinty drobnozwojowe się przekręcały, a staraliśmy się to robić z wyczuciem, choć oczywiście klucza dynamometrycznego nie posiadaliśmy). Jeszcze a’propos klucza dynamometrycznego – zainwestowałem w klucz firmy Rahsol – Gedore o zakresie 10-100 Nm. Z narzędzia jestem bardzo zadowolony i zmieściłem się w zasadzie w budżecie 200 zł, choć chyba trafiłem na okazję (normalnie cena sklepowa jest kilkakrotnie wyższa). Na uwagę zasługuję fakt, że producent dołącza certyfikat kalibracji. Tolerancja urządzenia to 3%. Tak z ciekawości – załączam skan tabelki.

Słyszałem też opinie, że kupno budżetowego klucza dynamometrycznego mija się z celem, gdyż ponoć wraz z jego używaniem wskazania rozjeżdżają się w cały świat. Ale to zasłyszana opinia, więc trudno mi to jakoś komentować. Mam kumpla, która ma klucz do 100 zł i raczej nie narzeka.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 13:18, 02 Gru 2009    Temat postu:

lemmenjoki napisał:
Ja dorobiłem szpilki ze śrub 8.8 i dokupiłem nakrętki odpowiadające tej klasie, więc przykręciłem momentem ok. 33-34 Nm


Jak wykonałeś gwint?
Gwint wykonany narzynką jest mniej wytrzymały od tzw.: walcowanego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin