Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Prince
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 3491 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków <-> Warszawa
|
Wysłany: Śro 13:24, 02 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Dlatego śruby z których wykonujemy szpilki kupujemy z walcowanym gwintem po tej stronie która "pusciła". No i tak w ogóle wole się na szrot wybrać i poszukać niż kupować te z niby normami (chińskimi) w sklepach stalowych. Ruskie szpilki to porażka. Niby drobny zwój powinien być wytrzymalszy tylko ze jak nawet chińska szpilkę narżniemy narzynką na zwykły gwint to będzie wytrzymalsza.
Ostatnio zmieniony przez Prince dnia Śro 13:28, 02 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
w_brat Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 235 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 14:00, 02 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
"Oczywiści gwint walcowany inaczej bez sensu.Na skutek karbu śruba może pęknąć." Tutaj się myliłem co do śrub w silnikach chłodzonym powietrzem stosuje się tańsze gwinty nacinane (patrz Pf 126p). Prawdą jest, że każdy gwint stanowi wielokrotny karb. Stosując gwint walcowany, a ponadto dogniatany, powiększamy wytrzymałość śruby na pęknięcie. Ze względu na rozmiary śruby gwinty walcowane bezwzględnie stosuje się w stopach korbowodów. Dla nas ważniejsza jest dokładność wykonania gwintu wg PN stosuje się szeregi S6 oraz S7. Fajne rozważania przypomina się młodość. Ale w sowietach to jakaś czysta teoria,przynudzanie i dyskusja czysto akademicka.
Dla nas ważne jest.
Należy pamiętać, że podczas pracy silnika następuje tzw. siadanie uszczelki. W celu uniknięcia skutków „siadania” śruby mocujące głowicę należy dokręcić dodatkowo po pewnym czasie pracy silnika. Przy głowicach ze stopów aluminium dokręcanie powinno nastąpić po ostudzeniu silnika. Dokręcamy wszystkie śruby. Jeśli niektóre z nich nie obracają się pod wpływem wskazanego w instrukcji momentu należy je odkręcić o 1/8-1/4 obrotu i ponownie dokręcić wskazanym momentem. Dla prawidłowej pracy uszczelki śruby mocujące głowicę powinny być nie tylko dokręcone kluczem dynamometrycznym, ale także dokręcanie to powinno być przeprowadzone w odpowiedniej kolejności. W celu uniknięcia deformacji głowicy zaleca się stopniowanie momentu dokręcania. Najczęściej dzielimy go na trzy części. Początkowo dokręcamy 1/3 siły następnie 2/3 siły i ostatecznie 3/3 oczywiście z zachowaniem kolejności (dla jednego cylindra po prostu w kółko). Osobiście staram się nie przekraczać 38 Nm.
A teraz najśmieszniejsze może któryś z kolegów w ramach pokuty zbierze te wszystkie mądrości w całość i zamieścimy to na stronie Kolyaska w dziale mechanika pod tytułem Dokręcanie głowicy w URALU
Pomarzyć dobra rzecz.
Ostatnio zmieniony przez w_brat dnia Śro 16:57, 02 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
lemmenjoki
Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 53 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 15:51, 02 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Dorobienie gwintu drobnozwojowego zleciłem zakładowi ślusarskiemu (przerobienie 10 śrub na szpilki z gwintowaniem każdej - koszt z tego co pamiętam 20 zł za komplet). Gwint po drugiej stronie szpilki (ten zwykły) został ten sam, co w zakupionej śrubie.
Oczywiście masz rację, że gwint walcowany jest wytrzymalszy (słyszałem, że o około 30%). |
|
Powrót do góry |
|
|
Śmigiel_P
Dołączył: 02 Lis 2009 Posty: 78 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 20:46, 02 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
W najbliższym czasie będę zakładał pierścienie w moim Dnieprze. Pozwolę sobie więc dołączyć się do tematu z pytaniem o moment dokręcenia nakrętek na szpile w tymże "cudzie" radzieckiej myśli technicznej.
Pytam mimo już tylu informacji przez was zamieszczonych, bo podejrzewam, iż w Dnieprze momenty dokręcenia nakrętek będą inne niż w Uralu. A to dla tego, że w tym drugim, sam cylinder już przymocowany jest zewnętrznymi śrubami, a w Dnieprze na szpilach mocowany jest cylinder oraz głowica.
Pozdrawiam,
Piotrek |
|
Powrót do góry |
|
|
Śmigiel_P
Dołączył: 02 Lis 2009 Posty: 78 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 18:53, 05 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Mam już odpowiedź na swoje pytanie. A wygląda to tak (wzięte z "Instrukcja Obsługi Motocykla Dniepr 16").
Momenty dokręcenia śrub
Nazwa elementu - Moment dokręcenia [Kg * m]
Nakrętka mocująca
głowice cylindrów
(na krzyż, na dwie raty) - 1,2 - 1,6; 2,8 - 3,6
A tak w ogóle to informacje te znalazł mój brat T
Pozdrawia,
Piotrek
Ostatnio zmieniony przez Śmigiel_P dnia Sob 18:54, 05 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
brzytwa Administrator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 953 Przeczytał: 2 tematy
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Piotrków Trybunalski
|
Wysłany: Śro 16:33, 26 Sie 2015 Temat postu: Re: Przykręcanie głowicy w Uralu - klucz dynamometryczny |
|
|
lemmenjoki napisał: |
Tym razem planuję też zakup klucza dynamometrycznego. W związku z tym mam dwa pytania:
1. Jakim momentem (w jednostce Nm) należy przykręcać głowicę w Uralu? |
Dla modeli IMZ 8.103-10 (model ze skrzynią ze wstecznym), 8.103-40 i 8.123-10 (solówka) wartość ta wynosi 29-33 Nm.
Tak podaje instrukcja z 2013 roku - chodzi o silniki 650cm3. Dopiero teraz to wygrzebałem. |
|
Powrót do góry |
|
|
|