Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przebudowa alternatora dnieprowego na 9 diod

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Szymonides11




Dołączył: 07 Maj 2015
Posty: 121
Przeczytał: 30 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 16:09, 13 Kwi 2016    Temat postu: Przebudowa alternatora dnieprowego na 9 diod

Witam
Krótko i na temat jak po co i dlaczego i czy warto:

1. Ale o co chodzi?
Chodzi o przebudowę alternatora z konstrukcji 6 diodowej na 9 diodową tak jak wszystkie współczesne alternatory samochodowe.

2. Co mi to da?
Zalety
+wzbudzenie zasilane niezależnie od zasilania akumulatorowego
+brak poboru prądu wzbudzenia na niskich obrotach lub wyłączonym silniku (do 2,5A)
+mniej skomplikowany układ połączeń
+przerwanie przewodu alternator-akumulator nie powoduje spalenia diod prostowniczych
+szybsze samowzbudzenie
+perfekcyjnie działająca kontrolka ładowania
+w pełni rozładowany akumulator nie dostanie od razu pełnego prądu do ładowania tylko prąd będzie nieco ograniczony
Wady
-przepalenie żarówki od ładowania pozbawia nas wzbudzenia alternatora i ten musi się sam wzbudzić około 1500rpm
-wymiana regulatora.

3. Jak to zrobić.
Należy rozebrać alternator i zdemontować wiatrak.
[link widoczny dla zalogowanych]
W tym momencie odkręcamy biały przewód który jest wyprowadzaniem jednej fazy z alternatora i przygotowujemy 3 komplety diod krzemowych prostowniczych polutowane z oczkiem 6mm
[link widoczny dla zalogowanych]
Nóżki diody zaginamy zaraz za oczkiem i montujemy na prętach wyprowadzeń faz zasilania, dokręcając nakrętką. Pilnujemy żeby diody nie przekosiło i żeby nigdzie nie dotykała masy lub radiatorów diod głównych.
[link widoczny dla zalogowanych]
powtarzamy procedurę 3 razy
[link widoczny dla zalogowanych]
Następnie ucinamy wyprowadzenia diod na około 7mm i łączymy je wszystkie przewodem
[link widoczny dla zalogowanych]
Do połączonego przewodu dolutowujemy wcześniej odkręcony biały przewód wyprowadzający jedną fazę, teraz będzie to nasz przewód zasilający regulator. Montujemy wiatrak i patrzymy czy nigdzie nie wadzi o nasza fantastyczna konstrukcje.
[link widoczny dla zalogowanych]
Na koniec ja osobiście sobie wyfrezowałem oznaczenia W, +, D na alternatorze ale nie jest to konieczne.
[link widoczny dla zalogowanych]

4. Jak podłączyć.
Teraz następuje kulminacja naszych prac. Musimy się zaopatrzyć w regulator firmy JEZPOL RNA-2 chociaż RNA1 też działa i w sumie każdy regulator do alternatora 9 diodowego będzie działał.
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu jest elegancji schemacik. W moim wypadku (frezy na alternatorze) B+ = +, D+ = D, a DF = W. Podłączmy i się cieszymy nowym zmodernizowanym do współczesnych standardów alternatorem

5. Co dalej jak żyć.
Alternator będzie działał tak samo jak wcześniej. Spadnie nam nieco pobór prądu z baterii a napięcie będzie się elegancko stabilizowało. Jako wyzwanie obieram sobie na cel znalezienie i dopasowanie regulatora zamontowanego już na szczotkach tak żeby z alternatory wychodziły tylko 2 kabelki + i kontrolka ładowania. Jak znajdę to sfotografuje i napiszę.

Jeśli się spodobało to mogę zrobić kilka różnych DIY z zakresu elektroniki i zastosowania jej w motocyklu tak żeby poprawić jego funkcjonalność. Zrealizowane mam puki co: zapłon elektroniczny z przerywaczem mechanicznym, przerywacz do kierunkowskazów z tylko 2 bolcami (zamiennym bez modyfikacji instalacji), i miernik napięcia zasilania.

AAA i najważniejsza rzecz na koniec jakich diod użyć i ile kosztują, Kosztują od 0.05gr do 2zl max, jak ktoś chce więcej to oszukuje. A użyć można każda diodę krzemową o prądzie pracy większym niż 3A i napięciu większym niż 25V, ja użyłem FR304 ale może być to dowolna z diod pod tym ohydnym linkiem:
[link widoczny dla zalogowanych]

PS czemu nie zawija się tekst?


Ostatnio zmieniony przez Szymonides11 dnia Śro 16:10, 13 Kwi 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
marcello




Dołączył: 04 Mar 2016
Posty: 604
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 0:50, 14 Kwi 2016    Temat postu:

cool man.
a masz jakiś bajer do instalacji 6v?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Szymonides11




Dołączył: 07 Maj 2015
Posty: 121
Przeczytał: 30 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 9:11, 14 Kwi 2016    Temat postu:

Największy bajer do instalacji 6v to regulator elektroniczny, kable pradnica akumulator co najmniej 4.5mm2 i instalacja 2 przewodowa (rama daje za duży opór elektryczny). Robię też eksperymenty z bateriami Litowymi w miejsce akumulatora ale żywotnośc jeszcze nie jest mi znana.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
marcello




Dołączył: 04 Mar 2016
Posty: 604
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 15:54, 14 Kwi 2016    Temat postu:

To proszę o schemat a najlepiej filmik - będę konstruowała - jak pokażesz Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Szymonides11




Dołączył: 07 Maj 2015
Posty: 121
Przeczytał: 30 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 16:22, 14 Kwi 2016    Temat postu:

Hmm, zasadniczo nie wiem co ci odpowiedzieć. Musisz wymienić w instalacji główne przewody prądowe na najgrubsze jakie uznasz za stosowne, i połaczyć przewodem masowym akumulator z pradnicą i lampą, bo tam sa największe odbiory. A regulator, od CZ350 albo 175 powinien bezproblemowo zadziałać i dać dużo lepsze rezultaty niż mechaniczny. Co do instalacji 6V nie oczekuj fajerferków. Duże prądy ogromne starty i nietypowe odbiory. Moim zdaniem niewarte walki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GJGW72




Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 8
Przeczytał: 9 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gorzów Wlkp.

PostWysłany: Pon 20:46, 13 Maj 2024    Temat postu:

witam

Ma może ktoś zdjęcia do tej przeróbki (linki już nieaktywne)

Pozdrawiam


Ostatnio zmieniony przez GJGW72 dnia Pon 20:47, 13 Maj 2024, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4039
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 21:07, 13 Maj 2024    Temat postu:

Fotek nie mam, a przeróbkę robiłem dawno, jakieś 10 lat temu. Działa do tej pory bez zastrzeżeń i tam nie zaglądałem, nie bardzo pamiętam. Wstawiłem płytkę drukowaną z diodami, jest dość ciasno. Regulator mam elektroniczny RNA-2.

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Szymonides11




Dołączył: 07 Maj 2015
Posty: 121
Przeczytał: 30 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 9:04, 19 Sie 2024    Temat postu:

Fotki wygasły i wciąz dostaje o nie zapytania, więc wkeljam link do galerii na google.
[link widoczny dla zalogowanych]
Powinny już nie wygasnąc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wasyl622




Dołączył: 15 Kwi 2021
Posty: 65
Przeczytał: 2 tematy

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 16:32, 25 Wrz 2024    Temat postu:

Zapomniałeś dodać aby zastosować Regulator elektroniczny to wszystkie alternatory 9D polskie jedna ze szczotek nie była masowa. W przypadku G424 jednak szczotka jest Masowa więc takie połączenie które opisujesz tak naprawdę jest błędne i wprowadza w błąd
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin