Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowa lampa w Kaśce
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Błażej




Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 11:59, 11 Gru 2010    Temat postu:

Z lekkim poślizgiem, bo byłem w szpitalu..
:GABE - nie, nie załącza się równocześnie obu włókien w żarówce H4. Bo można przegrzać żarówkę, co skróci jej żywotność, przegrzać klosz, co skutkuje zmatowieniem klosza (jeśli chodzi o żarówki samochodowe 12V 60/55W). Przy tych 35/35W nie są to pewnie takie straszne temperatury. Ale nie załącza się tez z innego powodu - żarnik światła mijania ma kapturek i świeci tylko na pół lustra. Natomiast żarnik światła drogowego świeci w cały klosz (wprawdzie ogniskowa jest minimalnie przesunięta) i obejmuje oba zakresy.
Osobiście uważam, że twoja praca zasługuje na pochwałę ale tylko ze względu na twój wkład i jej jakość, bo przyłożyłeś się i zrobiłeś to elegancko. Tyle tylko, że jak mawiał mój znajomy, wykonałeś kawał dobrej, rzetelnej, nikomu nie potrzebnej roboty. Bo samo pozycjonowanie nowej żarówki w kloszu do niej nie przystosowanym, to już jest spore wyzwanie i jest to rzecz wielce problematyczna.
A do tego nielegalna. Za takie przeróbki, jak trafisz na upierdliwego pana władzę, to żegnasz się z dowodem. Klosze są homologowane na określone źródła światła i wszelkie zamiany są niedozwolone.
Drogi rozwiązania są dwie: jeśli chcesz zachować oryginalną prądnicę, to trzeba pokombinować z "przegonieniem" kilku watów do przedniej lampy poprzez zastosowanie w innych miejscach LEDów.
Jeśli jednak ma to być pojazd do codziennej jazdy, to lepszą opcją jest zamontowanie jakiegoś wydajnego 12V źródła prądu. Możliwości jest sporo, bo są dostępne małe alternatory (chyba jednym z najmniejszych jest od tico). I można dorobić odpowiedni dystans i jakąś obudowę maskującą.

PS. Dzwonił ktoś do Tucholi, czy chłopaki nie mają jakiegoś patentu na tą prądnicę?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GABE




Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 629
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Spała

PostWysłany: Sob 13:47, 11 Gru 2010    Temat postu:

Błażej - wyjaśniłeś wszystko konkretnie z tymi żarówkami 35/35 W. Przypuszczałem, że tak właśnie jest w przypadku tych z kapturkiem nad żarnikiem ale są jeszcze takie (nie chodzi tutaj o moc) [link widoczny dla zalogowanych]
Nie ma kapturka, i jaki sens jest jest przełączanie z jednego żarnika na drugi skoro mają tyle samo wat, i są zamontowane na tej samej wysokości?

Co do pozycjonowania żarówki w lampie to są specjalne wcięcia lub wypustki które to ułatwiają, oczywiście zawsze jakieś przesunięcie zostanie.

Ciekaw jestem jakiej mocy macie prądnice/alternatory (12 czy 6 V) w swoich sprzętach i jakie żarówki: pozycyjne, stopu, kierunkowskazów, wózka, reflektora, jaki akumulator i po zliczeniu wszystkich watów ile zostaje na ładowanie akumulatora?

W swoim sprzęcie mam prądnicę 6V/65W, akumulator 13Ah, co do żarówek to w planach było:
- światła pozycyjne z tyłu 2 x 4 W
- światło pozycyjne przednie wózka 1 x 4 W
- światła stopu 2 x 10 W
- podświetlenie licznika 1 x 2 W
- kontrolka ładowania 1 x 2 W
- pozycyjne przednie w reflektorze 1 x 4 W
- mijania 1 x 21 W
- drogowe 1 x 32 W

Wszystko razem daje (teoretycznie bez cewki i kontrolki ładowania) na światłach mijania 39 W i na drogowych 50 W bez stopów. Podczas hamowania 59W lub 70W.
Na ładowanie akumulatora pozostaje 26 lub 15 W w zależności od rodzaju włączonych świateł przednich.

Czy gdzieś się nie pomyliłem?

Ile zużywa cewka i aparat zapłonowy?

Czy zbyt duże, czy może za małej mocy żaróweczki? Embarassed

W przednim reflektorze mam zamiar założyć BA20D 25/25W - wystarczy?


Ostatnio zmieniony przez GABE dnia Sob 16:37, 11 Gru 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Błażej




Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 17:05, 11 Gru 2010    Temat postu:

Ta żarówka z linku podanego przez ciebie, to faktycznie jakaś dziwna trochę. Osobiście raz widziałem podobne - w lampce hełmu górniczego. Jeden żarnik był pionowo, drugi z boku i przełączając dostawałeś światło skupione i rozproszone. Czy to faktycznie miało tak działać, czy było to tylko zapewnienie ciągłości oświetlenia w przypadku przepalenia jednego żarnika - nie wiem. Musiałbym pytać wuja, emerytowanego elektryka kopalnianego.
tutaj też może chodzić o ogniskowanie żarnika
Układ zapłonowy to kilkanaście - kilkadziesiąt W. Można policzyć ze wzoru
P = U x I, gdzie
P - moc
U - napięcie
I = prąd.
czyli napięcie razy prąd, który pokaże miernik w obwodzie cewki na zwartym przerywaczu
Kolejna sprawa, to nie wszystkie odbiorniki prądu działają równocześnie. Światła STOP nie świeca przecież non stop Very Happy
Jeśli dobrze widzę, to na schemacie kaśki z przerywaczem PM11A żarówka przedniego światła pozycyjnego jest osobnym obwodem (od pozycji tylnej i oświetlenia zegara)i jest odłączana po załączeniu światła głównego. Jest to częsty chwyt w starszych motocyklach - i tak jej nie widać, a kilka W zaoszczędzone.

W wolnej chwili mogę pokombinować coś ze zrobieniem jakiegoś sympatycznego wkładu na diodach świecących do lampek tylnych. Zdaje się, że nawet gdzieś były takie prezentowane. Kosztowały chyba 29 $ lub € (nie pamiętam). Można to zrobić taniej...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4040
Przeczytał: 19 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 18:02, 11 Gru 2010    Temat postu:

Altek z XJ 1200, 450W lub 500W. Dokładnie nie wiem z którego roku/modelu pochodzi.
Zarówka z przodu halogenowa bez atestu 55x75W, taka co się dała zamontować do zwykłego światła w malcu a była halogenowa. Pozycje 3W, 5W, 5W, 4W. Stop niestety tylko 10W. Jedyne kontrolki jakie posiadam to luz i długie. Cewka zapłonowa ?W. Akumulator malutki 5,5Ah, nie gotuje i działa poprawnie. Zastanawiam się nad zamontowaniem szperacza i podgrzewanych manetek, może maty na siedzeniu wózka?
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
j35




Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ok.Szczecinka

PostWysłany: Sob 23:18, 11 Gru 2010    Temat postu:

W mojej Katarzynie mam Altek 12 V od Suzuki Swift 500W.Zarówka przód halogenowa 60/55 W.Wkład halogenowy od naszego Żusia,pozostałe zarówki to 5W i 2W ,akumulator chyba 12Ah-nie pamiętam, największy jaki mi wlazł.Jest ok, światła w nocy Boskie.Jak jest 12V, to zawsze można aku od samochdu włożyć do kosza Laughing ,tak na zapas gdyby Wink .

Ostatnio zmieniony przez j35 dnia Sob 23:20, 11 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 23:47, 11 Gru 2010    Temat postu:

A jeszcze co do bezpieczeństwa na drodze.
Mamy teraz zatrzęsienie małych skuterów których prędkości oscylują między 45-100km/h. Czyli prędkość ruskiego sprzętu.
Seryjnie stosowane żarówki przednie to 25W lub 35W.
Pojazdy nowej produkcji, dopuszczone do ruchu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

PS. Czy na takim super altku pójdzie wanna z hydromasażem? Tak zamiast gondoli?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4040
Przeczytał: 19 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 0:36, 12 Gru 2010    Temat postu:

... a rower ma dynamo i ze 3W żarówke, da się tym pojechać ponad 100km/h i to bez kasku. Zgodnie z przepisami. Tylko co z tego?
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Nie 0:44, 12 Gru 2010    Temat postu:

U mienia generator wygląda to tak:
[link widoczny dla zalogowanych]

Osoba nie obeznana nie ma szans wpaść na to, że nie jest wykonane fabrycznie. Pierwsza wersja była z przykręcaną przejściówką. Teraz jest ze spawaną.

Alternator w emce czy kaczce nie wygląda dobrze. Mam kulturalnie przerobiony i dumny z tego nie jestem. Ma być zabytek to nie ma co kombinować z wsadzaniem alternatora na siłę. Mniej inwazyjna jest prądnica malucha , jeszcze mniej pewnie kombinacje z diodami. I dlatego prośba do Błażeja- jesteś w stanie coś wystrugać takiego żeby było wzorem dla kogoś mało obeznanego z elektryką i diodami?

Dobrze jest dysponować większym prądem i nie krytykuję tych co mają. Raczej skłonny jestem krytykować "usprawnienia" zrobione " za wszelka cenę" i tych co sie upierają ze 6 daje rade. Nie daje. Trzeba sie pogodzić z pewnymi niedogodnościami. W dolnospłukach z 6V doładowywałem baterie i starałem sie wyłączać światła gdzie się tylko dało.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Błażej




Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 1:03, 12 Gru 2010    Temat postu:

Jestem w stanie. Tylko chciałbym to zrobić dobrze. Nie sztuka jest zamocowanie kilku diod na kawałku tektury i połączenie ich na pająka (w powietrzu, kawałkami drutu). Toż to się rozpadnie. Poza tym ma działać niezawodnie. Jutro sprawdzę, jakie diody może mi zaoferować kilka zaprzyjaźnionych firm i postaram się coś sklecić.
PS. Ma ktoś namiar na ten wkład na diodach oferowany przez jakąś zachodnią firmę?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4040
Przeczytał: 19 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 9:41, 12 Gru 2010    Temat postu:

Ja cie przerasta polutowanie LED to kup gotowca. [link widoczny dla zalogowanych]
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GABE




Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 629
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Spała

PostWysłany: Nie 11:24, 12 Gru 2010    Temat postu:

Cytat:
U mienia generator wygląda to tak:


Trzeba przyznać, że całkiem zgrabnie, tylko ta lampka na przednim błotniku Shocked
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 13:47, 12 Gru 2010    Temat postu:

Cyrograf15 napisał:
... a rower ma dynamo i ze 3W żarówke, da się tym pojechać ponad 100km/h i to bez kasku. Zgodnie z przepisami. Tylko co z tego?
Wojtek


No właśnie nic, Podnosisz argument że mając 12V i 55W czy ileś tam jest lepiej, bezpieczniej i bezawaryjnie itp. Dla mnie nie, ot co.
Dodam tylko tyle że z tego co czytałem zrobiliśmy podobne przebiegi w sezonie, ja na 6V i 45W a Ty na 12V i 55W. Z tego co widzę Ty żyjesz i ja również. Ja jednak mogę dodać że mam sprawny zabytkowy pojazd jakim niewątpliwe Twoja emka również jest.

PS. a te grube kable dodają tylko uroku Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Błażej




Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 15:24, 12 Gru 2010    Temat postu:

Cyrograf15 tak, ale:
1. Ta gotowa żarówka jest wielka.
2. Jestem niemal pewien, że ma określoną biegunowość podłączenia, czyli standardowo minus na cokół.
3. Jest jednowłóknowa (sprawa do obejścia).
4. Świeci kierunkowo i każde odstępstwo od świecenia prosto w szkiełko, to wyraźna strata.
5. W żółwiku jest jeszcze okienko do oświetlania tablicy rejestracyjnej, a ta żarówka patrz pkt wyżej.


We wkładzie do żółwika trzeba rozmieścić umiejętnie diody, by świeciły tak, jak trzeba, zrealizować funkcję pozycji i stopu oraz oświetlenia rejestracji i najlepiej zapewnić im zasilanie ze stabilizowanego źródła prądowego, by nie szalały pod wpływem zmian napięcia.
Wbrew pozorom diody są dość wymagającym elementem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4040
Przeczytał: 19 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 17:30, 12 Gru 2010    Temat postu:

Wyjaśniam: moja Ema jest Ruskiem nie zabytkiem. Nie widze powodu aby tego nie przerabiać w dowony sposób. To co posiadam obecnie wyglądowo przypomina orginał ale nim nie jest i nie będzie. Pomału robie przymiarki do totalnej wydumki na bazie kolejnego M-72. Na razie Rusek to przestarzały motocykl a nie zabytek. Zabytkiem to nie prędko będzie bo to produkcja wielkoseryjna w przeciwieństwie do większości pojazdów przedwojennych. To jest motocykl do jazdy i światła ma mieć przyzwoite. Jak widać jest kilka pomysłów aby to osiągnąć. Można w tym celu zamontować dynamo na kole, tylko prosze nie pisać że jest to rozwiązanie najdoskonalsze. Podobnie, że oświetlenie karbidowe jest idealnym rozwiązaniem.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GABE




Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 629
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Spała

PostWysłany: Nie 19:55, 12 Gru 2010    Temat postu:

Tutaj jest bardzo fajny artykuł opisujący wydajność instalacji 6V
[link widoczny dla zalogowanych]

Do czasu jak będą produkować żarówki 6V pozostanę przy takiej instalacji, trochę na przekorę tym którzy mówią, że 6V to za mało na instalację elektryczną. Dinozaur lub Mamut - powiedzą niektórzy Razz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 3 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin