Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Łożysko stopy korbowodu w silniku M-72, K-750
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Wto 21:26, 16 Lut 2010    Temat postu:

A ja to sie nie znam ale były przynajmniej dwa typy bieżni wewnętrznych. Może grupy selekcyjne czy cuś ..Rolling Eyes
LukS- jak lubisz to potropiłbyś łożyska wałów korbowych. W zasadzie potrzebne są koszyki bo z tymi od KTM wygląda na jakąś ściemę. Rolling Eyes
Hius tropi tylne igłowe dla rozrządu, ale dla mnie to jakaś sztuka dla sztuki..
Powrót do góry
Zobacz profil autora
LukS




Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Staszów - świętokrzyskie

PostWysłany: Śro 8:39, 17 Lut 2010    Temat postu:

Prince: Jakie wymiary tego złożenia igiełkowego:
-średnica obtaczana wewnętrza Fw,
-średnica obtaczana zewnętrza Ew,
-szerokość Bc ?

W stopie korbowodu jest wciśnięty pierścień/bieżnia zewnętrza czy
stopa jest sama w sobie bieżnią?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 11:42, 17 Lut 2010    Temat postu:

Stopa nie posiada bieżni.
Poszukam jutro w katalogach i literaturze to podam wymiary.

Swoją drogą ciekawe jak regenerują korbowód, na jaką maksymalną średnicę można stopę rozwiercać.


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Śro 11:42, 17 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 12:23, 17 Lut 2010    Temat postu:

gobert napisał:
Stopa nie posiada bieżni.
Poszukam jutro w katalogach i literaturze to podam wymiary.

Swoją drogą ciekawe jak regenerują korbowód, na jaką maksymalną średnicę można stopę rozwiercać.


Właśnie powinna posiadać. Zamiast nawęglonych paru dziesiątek ( jak ruskim wyjdzie) osadza sie bieżnie łożyskową zahartowaną na wskroś. Nominalnie jest coś koło 51 i to sie roztacza. Dlatego każdy wał po regeneracji jest lepszy od oryginalnego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 12:51, 17 Lut 2010    Temat postu:

W piątek odbieram wał z regeneracji, to zapytam jak to robią.

Słyszałem o przypadku regeneracji z wciśniętą bieżnią, niestety pękł korbowód w czasie eksploatacji. Ale to nie przesądza sprawy, może zostało to niewłaściwie zrobione.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
LukS




Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Staszów - świętokrzyskie

PostWysłany: Śro 15:19, 17 Lut 2010    Temat postu:

Stopa korbowodu mogla pęknąć jak była już cienka ścianka lub wcisk byl zbyt duży (czyli naprężenia). Dał ktoś w palnik po obrotach, doszło solidne obciążenie i przygoda Smile

W Awo fabrycznie jest w stopę korbowodu wciskana bieżnia.
Sworzeń korbowy jest stopniowy i również jest bieżnią.
Dalej j/w - złożenie igiełkowe w koszyczku.

W swoim Awo poszedłem trochę w nieznanym kierunku i przykombinowałem z wałem.
Zastosowałem całe kupne łożysko igiełkowe, czyli złożenie z bieżniami.
W stopie trzeba było rozszlifować o 1mm na średnicy starą bieżnię.
W to wciśnięta jest bieżnia zewnętrzna ze złożeniem igiełkowym.
Sworzeń trzeba było zmiejszyć aby nabić na niego bieżnię wewn.
Wcześniej musiałem wykonać otwór olejowy w tej bieżni.
To można zrobić przez elektrodrążenie lub Water Jet'em.
W sworzniu natomiast wytoczony został obwodowy rowek w osi otworu olejowego. to na wypadek gdyby wcisk między bieżnią a sworzniem okazał się za mały i bieżnia miała się obrócić,
kiedy wał dostanie po kościach.
Myślałem jeszcze o tym czy bieżni nie zakołkować od spodu w neutralnym miejscu. Mały kołeczek fi1,0-1,5mm. Ale odpuściłem.
Całość ma na celu szybką regenerację wału.
Rozebranie, włożenie nowego łożyska i ponowne złożenie.
Nie wiem jak to się sprawdzi ale poświęciłem jeden wał "dla nauki" Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 18:41, 18 Lut 2010    Temat postu:

Spełniłem admibowiązek.
Wał w M-72 był taki sam jak w K-750? Bo tak strzeliłem w temacie, nie łapię tych niuansów.

LukS zajrzyj na stronę 103 i 104: [link widoczny dla zalogowanych]
Bez szczegółów :
- średnica wew. stopy korbowodu Dw = 50 mm
- średnica czopu zew. Dzew. = 36 mm
- rolki L x Dz = 10 x 7 mm 12 szt.

Koszyk to chyba tu poniżej z katalogu Dniepra 12.

[link widoczny dla zalogowanych]

A widzieliście, w atlasie emki korbowody są nierówne, chyba tak musi być Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Czw 19:41, 18 Lut 2010    Temat postu:

A nie widzieli ni wie wiedzą o co biega.
A wały różnice miały nieistotne dla sprawy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
LukS




Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Staszów - świętokrzyskie

PostWysłany: Czw 19:59, 18 Lut 2010    Temat postu:

W oryginale to już nie wałeczki tylko rolki, fi7mm...hmmm

To na szybko takie złożenie igiełkowe:
Nr K45x50x15FVB gdzie:
Fw=45mm - fi wewn.
Ew=50mm - fi zewn.
Bc=15mm - szer. (w tym szeregu są też szerokie na 13 i 17mm)
Nośność dynamiczna C=19,4kN
Nośność statyczna Co=37,3kN
Prędkość obrotowa graniczna w oleju = 9000 obr/min
Prędkość obrotowa graniczna w smarze = 6100 obr/min
Waga około 28 gram.
Koszyczek stalowy - FV to po angolsku, że "machined cage, hardened and tempered". Co oznacza B to się nie doszukałem.

Czyli złożenie pasuje do średnicy stopy korbowodu i jej szerokości.
Sworzeń trzeba byłoby natomiast powiększyć do 45mm.

Jest jeszcze całe kompletne łożysko igiełkowe NAO35x50x17
ale szerokość 17mm chyba go eliminuje.
Na rysunkach szerokość między przeciwwagami to 15,2mm...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
LukS




Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 332
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Staszów - świętokrzyskie

PostWysłany: Czw 20:21, 18 Lut 2010    Temat postu:

O powiększaniu średnicy sworznia wyraziłem się zbyt ogólnikowo.
Trzeba zrobić nowe sworznie stopniowe albo dorobić odpowiednie pierścienie/bieżnie i nabić je na istniejące sworznie,
choć przy zużytym sworzniu gładkim może to być "rydzykowne".
Ot, takie proste hop-siup Wink


Ostatnio zmieniony przez LukS dnia Czw 20:22, 18 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Q3ma




Dołączył: 03 Kwi 2010
Posty: 255
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: lubuskie

PostWysłany: Nie 15:03, 29 Wrz 2013    Temat postu:

Może wyda się to dziwne ale cały czas zastanawiam się jak Panowie regenerujący wały korbowe naprawiają stopy korbowodu??
czy ktoś kiedyś rozmawiał z regeneratorem jak to naprawiają??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4039
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 16:54, 29 Wrz 2013    Temat postu:

Najprościej to przeszlifować stopę i korbę i dobrać większe rolki.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Q3ma




Dołączył: 03 Kwi 2010
Posty: 255
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: lubuskie

PostWysłany: Nie 18:07, 29 Wrz 2013    Temat postu:

większe rolki to i większy koszyczek rolek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4039
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 21:17, 29 Wrz 2013    Temat postu:

Po raz mówimy o diesiątych milimetra co dla koszyka nie ma znaczenia. Po dwa często jest składane bez koszyka.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zwierzak




Dołączył: 07 Cze 2010
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce i okolice

PostWysłany: Pon 9:50, 30 Wrz 2013    Temat postu:

Pisałem już gdzies tutaj, jak robią. Walarnia w Poznaniu, chyba najdroższa. Stopa korbowodu "pocieniona" o 3 mm na stronę. Zostało 4 mm Smile Pierścień ze stali łożyskowej fi 56 mm, wciskany w rozszlifowaną stopę korbowodu, został na sworzniu korbowym. Przebieg około 10 000 km.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin