 |
www.kolyaska.fora.pl Motocykle radzieckie
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 9:10, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Taka wtrącenie, nie bezpośrednio związane z tematem
mieliśmy fizyka, który pytał każdego ile ma wzrostu, odpowiedzi były różne 172, 186, 150 itd. a ten się z nas tylko śmiał i mówił, że to niemożliwe
To odnośnie określenia "żadnych"
A co z bypasem? Po co to konstruktorom - wywalić 
Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Pon 10:12, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pon 18:52, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Ze strony producenta: [link widoczny dla zalogowanych]
a więc....jak piszą.... już przy zlodowaciałam oleju opory przepływu przez filtr mogą być na tyle wysokie, że otworzy się zawór baypasu.
Ile metrów może zassać radziecka pompa przy wymaganym wydatku?
Może tak chociaż 6-8 m sł. wody?
A ile wynosi ciśnienie otwarcia zaworu by-pasu filtra? Może 5 m h2o?
A co jeśli 10?
Może panewka się nie obróci bo prędzej tłok stanie, rolka Kaśki się jakoś pokula.
A jeśli w Dnieprze jest filtr na ssaniu bez by-pasu
znalezione w literaturze niepięknej:
Techniczny poradnik samochodowy - Kazimierz Studziński
"...otwarcie zaworu (bypas), którego sprężyna wyregulowana jest na wyższe ciśnieni (nadwyżka 0,8-1,5 kG/cm2) od przewidzianego dla obiegu normalnego , umożliwia bezpośredni przepływ oleju z pominięciem wkładu filtrującego, w warunkach które grożą przerwą w doprowadzeniu oleju...."
1 kG/cm2=0,981 bar= 10 m sł.wody
tu nawet bypas na ssaniu nie chce się otworzyć
"Opór jaki stawia przepływowi czysty filtr olejowy nie powinien przekraczać 0,5 kG/cm2"
czyli generalnie powinien być niższy, wartość ta jednak daje do myślenia
Smarowanie trakcyjne silników spalinowych - M. Bernhardt, S. Dobrzyński
"Przy filtrowaniu oleju powinny być z niego usunięte wszystkie cząsteczki mogące uszkodzić silnik....Ze względu na różnorodność wymiarów poszczególnych zanieczyszczeń , aby zabezpieczyć się przed zbyt szybkim zatykaniem się filtrów w silnikach spalinowych stosuje się najczęściej filtrowanie trzystopniowe:wstępne, zgrubne i dokładne.
W filtrach wstępnych, a właściwie na siatkach smoków oleju muszą być zatrzymywane tylko największe zanieczyszczenia jak nakrętki kawałki wykruszonych łożysk etc.....
W filtrach zgrubnych zatrzymywane są cząsteczki o wymiarach większych od 0,07 mm....."
i tak dalej....teraz rozdziała 6.4 Miejsce filtru w układzie olejenia
"Filtr wstępny umieszczany jest na stronie ssącej pompy oleju, natomiast filtry zgrubne i dokładne znajdują się po stronie tłoczącej pompy oleju."
Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Pon 19:37, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 3 razy |
|
Powrót do góry |
|
 |
tadzioh
Dołączył: 28 Lip 2011 Posty: 737 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku
|
Wysłany: Pon 20:46, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej i sadnik na ciała stałe nad szpilką bloku
2 zgrubny siatka na pompie
to nie jest tak źle, jednak nim nowszy silnik tym bardziej uwsteczniony |
|
Powrót do góry |
|
 |
Wicher
Dołączył: 21 Lis 2012 Posty: 544 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Strzelno/Kruszwica
|
Wysłany: Pon 21:00, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
tadzioh napisał: | czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej i sadnik na ciała stałe nad szpilką bloku
2 zgrubny siatka na pompie
to nie jest tak źle, jednak nim nowszy silnik tym bardziej uwsteczniony |
no i moim zdaniem te dwa w zupełności wystarczą. częstsza zmiana oleju i do przodu. |
|
Powrót do góry |
|
 |
Bąq
Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 32 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Pon 21:07, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
tadzioh napisał: | czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej i sadnik na ciała stałe nad szpilką bloku
2 zgrubny siatka na pompie
to nie jest tak źle, jednak nim nowszy silnik tym bardziej uwsteczniony |
Tadzioh, zle rozumujesz, te siatki w pierwszych blokach to nie filtr oleju, to są siatki przeciw pianowe. Dawniej oleje się pieniły. Sitko na ssakach są filtrami wstępnymi.
Ostatnio zmieniony przez Bąq dnia Pon 21:09, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
Bąq
Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 32 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Pon 21:12, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Wicher napisał: | tadzioh napisał: | czyli w M72 mamy 2 filtry:
..... |
no i moim zdaniem te dwa w zupełności wystarczą. częstsza zmiana oleju i do przodu. |
Nie do końca, bolączką tych silników jest właśnie słaby system smarowania. Dlatego żywotność silnika to coś ok 15 tyś km. Wystarczy wrzucić magnes do miski na kilkaset kilometrów i zobaczysz co się stanie.
Ale masz racje,że częstsza zmiana oleju na pewno wydłuży żywot. Najbezpieczniejszą modyfikacją jest póki co pompa Uralowa i magnezy w misce.
Co to umiejscowienia filtra się zgadzam z Gobertem, na statku widziałem wszystkie możliwe pompy i filtry oleju, paliwa itp. Nigdzie się nie stosuje filtrów na ssaniu, po za zgrubnymi. Ale praktyka pokazuje, że nawet filtr na ssaniu nie przeszkadza tym silnikom osiągać tych 15 tyś przebiegu. Jak ktoś zrobi na takim filtrze 40 tyś to uznam,że nie przeszkadza on ruskiej technice 
Ostatnio zmieniony przez Bąq dnia Pon 21:18, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
GABE
Dołączył: 04 Lip 2009 Posty: 629 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Spała
|
Wysłany: Pon 21:13, 10 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
tadzioh napisał: | czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej |
Ta siatka nie stanowi filtru tylko spełnia rolę odpieniacza.
Największą rolę spełnia filtr odśrodkowy na wale korbowym, no chyba, że urwie się kawałek tłoka lub pierścienia, to go siatka przed pompą zatrzyma  |
|
Powrót do góry |
|
 |
tadzioh
Dołączył: 28 Lip 2011 Posty: 737 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku
|
Wysłany: Wto 10:18, 11 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
GABE napisał: | tadzioh napisał: | czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej |
Ta siatka nie stanowi filtru tylko spełnia rolę odpieniacza.
Największą rolę spełnia filtr odśrodkowy na wale korbowym, no chyba, że urwie się kawałek tłoka lub pierścienia, to go siatka przed pompą zatrzyma  |
Ja się wypowiedziałem w oparciu o post Goberta, przeczytaj i porównaj funkcje filtru wstępnego,
a zresztą mam mam to gdzieś nie będę polemizował. |
|
Powrót do góry |
|
 |
corsar
Dołączył: 09 Paź 2012 Posty: 464 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Osielsko
|
Wysłany: Wto 20:14, 11 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Narzekacie na system smarowania w dolniaku - a przecież współczesne oleje silnikowe w porównaniu z "masłami " z lat '40 i '50 to przepaść kosmiczna na kilka galaktyk!
Silnik był projektowany z myślą o prostych olejach dostępnych w tamtych zamierzchłych czasach. Wartości parametrów obecnie dostępnych olejów nie śniły się nawet projektantom silników - dobry olej powinien znacząco wydłużyć resurs silnika.
Ponadto ruskie boksery "biorą" (spalanie, przedmuchy, wycieki) sporo oleju a ich uzupełnianie (dolewki) są ciągłym odświeżaniem oleju w silniku.
Jeżeli wymieniamy olej co 5000km a dolewamy 100ml na każde 100km to do zaplanowanej wymiany chcąc nie chcąc 2,5-krotnie wymienimy olej w silniku.
Dobry olej, magnesy do wyłapywania drobin feromagnetycznych i przede wszystkim skuteczny filtr powietrza mają wpływ na trwałość silnika. |
|
Powrót do góry |
|
 |
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 20:39, 11 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
A wyciągałeś już osad z czopów, który zatkał otwory smarujące stopy korbowodów? I nie mówcie mi o rozbierani silnika co 10tys. km w celu czyszczenia wału, bo nie po to się on dociera by przy ponownym złożeniu znowu się docierał skracając już swój i tak krótki żywot.
Drobiny wyłapywane przez magnez to nie wszystko, są jeszcze "zwęglone" cząstki, których magnes nie wyłapie.
Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Wto 20:42, 11 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
Bąq
Dołączył: 29 Lis 2011 Posty: 32 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Wto 21:20, 11 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Dolewając oleju nie usuniesz z niego zanieczyszczeń, tak jak w akumulatorze kwasowym, dolewając wodę destylowaną, poziom elektrolitu zostaje taki sam.
W rusku wymienia się olej co 4 tyś km. |
|
Powrót do góry |
|
 |
j35
Dołączył: 07 Lis 2009 Posty: 501 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: ok.Szczecinka
|
Wysłany: Wto 22:03, 11 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Ponadto ruskie boksery "biorą" (spalanie, przedmuchy, wycieki) sporo oleju a ich uzupełnianie (dolewki) są ciągłym odświeżaniem oleju w silniku.Dlaczego wychodzisz z załozenia że biorą,instrukcja mówi ze mogą ale nie muszą,silnik w mojej Katarzynie jest leciutko zapocony ale nie cieknie,i nie dolewam 100ml na 100km, to dobrze czy żle.Chyba żle bo nie ma wymiany oleju .
Ostatnio zmieniony przez j35 dnia Wto 22:05, 11 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
 |
corsar
Dołączył: 09 Paź 2012 Posty: 464 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Osielsko
|
Wysłany: Wto 23:22, 11 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Bąq napisał: | Dolewając oleju nie usuniesz z niego zanieczyszczeń, tak jak w akumulatorze kwasowym, dolewając wodę destylowaną, poziom elektrolitu zostaje taki sam.
W rusku wymienia się olej co 4 tyś km. |
Nie usunę zanieczyszczeń - zgoda. Poprawię jednak wiele oczekiwanych własności oleju.
Co to są zanieczyszczenia i dlaczego należy wymieniać olej?
Własności fizyko-chemiczne:
1. smarność - raczej rośnie w niedoładowanych silnikach benzynowych i wszystkich silnikach diesla,
2. lepkość kinematyczna - spada zdecydowanie gdy w olej jest przegrzewany, gdy dostaje si e paliwo
3. temperatura zapłonu - spada proporcjonalnie do ilości paliwa jakie przedostaje się do oleju w czasie pracy silnika
5. TBN - całkowita liczba zasadowa - rezerwa alkaliczna oleju, chroni silnik przed korozją kwasów rozpuszczonych w śladowych ilościach wody zawartej w oleju
Kontaminacje i zawartość cząstek stałych w oleju:
4. produkty spalania paliwa - głównie grafit i wielkocząsteczkowe związki organiczne
5. pierwiastki metaliczne - Al, Cu, Mg, Cr i oczywiście Fe - feromagnetyki odseparujemy na neodymach, reszta będzie sedymentowała (osiadała) w kanałach olejowych w misce i diabli wiedzą gdzie jeszcze..
6. pierwiastki niemetaliczne - głownie Si i jego twarde związki- dostaje się do silnika przez niewydajny lub nieszczelny układ filtrowania powietrza - częściowo sedymentuje osadzając się na dnie miski olejowej ale spora część krąży wraz z olejem niszcząc pary cierne typu cylinder/pierścienie, sworzeń/główka korbowodu i tłok, łożyska.
Dolewając oleju odświeżamy pkt. 1,2,3 , rozcieńczamy i częściowo eliminujemy 4,5,6. |
|
Powrót do góry |
|
 |
gobert Moderator
Dołączył: 15 Kwi 2009 Posty: 848 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 6:16, 12 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Nieustannie i nieuchronnie zagęszczasz wszystkie uboczne produkty przepracowanego oleju robiąc dolewajki. Rozcieńczasz stan już zagęszczony i tym sposobem nie usuniesz tego co jest już w oleju, przy kolejnej dolewce poziom zanieczyszczeń będzie już większy. Oczyszczenie oleju możesz zrobić tylko przez wymianę oleju w całości jednorazowo. |
|
Powrót do góry |
|
 |
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 9:03, 12 Gru 2012 Temat postu: |
|
|
Bardzo ciekawa dyskusja. Wymieniać czy dolewać.
Ciekawe ile osób z tego forum robi więcej niż 1 tys km rocznie ?
Olej ( w porównaniu do benzyny) jest tak tani, że można go wymieniać
"co chwilę " bez większego uszczerbku w finansach  |
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|