Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dobór twardości sprężyn do przedniego zawieszenia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kris-tofer




Dołączył: 28 Mar 2013
Posty: 357
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sokołów Podlaski

PostWysłany: Czw 23:06, 26 Wrz 2013    Temat postu: Dobór twardości sprężyn do przedniego zawieszenia

Witam
Do mojego K 650 w trakcie remontu dorobiłem przednie zawieszenie od Hondy Shadow. Okazało się jednak, że sprężyny w lagach są zbyt miękkie i zawieszenie całkowicie obsiada.
Udałem się więc do zakładu gdzie dorabiają sprężyny i majster kazał mi tylko przynieść jedną ze sprężyn i określić ile procent ma być twardsza ta nowa sprężyna od oryginału.
Nie mam za bardzo pojęcia jak to obliczyć, czy określić. No bo tak, niech shadow'ka waży około 200kg, Kaśka z koszem 350kg a z dwoma lub trzema ludźmi na pokładzie może ważyć grubo ponad 500kg
Zatem nowe sprężyny mają być twardsze o ponad 100% ?
A co z długością sprężyn? te oryginalne są dość krótkie z wyżej założoną tuleją dystansową do górnego korka lagi.
Czy im dłuższa sprężyna oznacza większy skok zawieszenia?

Proszę o porady w tej sprawie, bo już sam nie wiem co o tym myśleć.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4038
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 0:05, 27 Wrz 2013    Temat postu:

Skoku nie zmienisz, jet tyle ile przewidzała fabryka. Twardość sprężyn da się zmienić przez ich wymianę i napięcie wstępne (dystans). W tym zawieszeni powinna załatwić sprawę wymiana oleju na gęstrzy.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kris-tofer




Dołączył: 28 Mar 2013
Posty: 357
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sokołów Podlaski

PostWysłany: Pią 18:36, 27 Wrz 2013    Temat postu:

Olej wymieniłem na ''najtwardszy'' Motula ale niewiele to zmieniło, motocykl nadal obsiadał.
Wstwaiłem więc dłuższe tuleje dystansowe dociskając tym samym sprężyny i oczywiście to pomogło, do solówki jako tako by się nadawało, ale do jazdy z koszem zupełnie za miekko.
Sprężyny oczywiście muszą być twardsze myślę, że o conajmniej 100% ale pytanie co z ich długością, czy dać tak samo długie jakie są teraz (mniej więcej do połowy lagi i około 30 -40cm tuleja dociskowa, czy dorobić sprężynę po całej długości lagi, a nawet dłuższą i ścisnąć ją korkiem bez żadnych tuleji dociskowych?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawid1981
Gość






PostWysłany: Pią 20:04, 27 Wrz 2013    Temat postu:

Olej nie ma tu nic do rzeczy jezeli chodzi o utrzymanie motocykla na danym poziomie.
Zrob twardsze i dluzsze sprezyny i bedzie grac.
I pamietaj zeby tak to dobrac zeby podczas jazdy nie sciaskalo zwoja do zwoja.
Powrót do góry
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4038
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pią 22:23, 27 Wrz 2013    Temat postu:

Można zamiast dystansów dać odcinki twardych sprężyn. Najlepiej odwrotnie skręcone, wtedy bez podkładek mogą razem pracować.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kris-tofer




Dołączył: 28 Mar 2013
Posty: 357
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sokołów Podlaski

PostWysłany: Sob 8:29, 28 Wrz 2013    Temat postu:

Sprężyny mogą być od dołu goleni do samego korka? czy mają być krótsze i od góry dystans z tulei stalowej?

Sprężyna nowa ma być twardsza o około 100% CZY 150% ?

Dedukuję na podstawie mas obu motocykli.
Shadowka około 200kg
K 650 z koszem 350kg
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4038
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 16:55, 28 Wrz 2013    Temat postu:

Nie musi być dystansu, może być długa sprężyna. Co do twardości nie mam pojęcia. Nie znam średnic, może da się tam wsadzić sprężyny od Dniepra?
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kris-tofer




Dołączył: 28 Mar 2013
Posty: 357
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sokołów Podlaski

PostWysłany: Pon 8:57, 30 Wrz 2013    Temat postu:

Sprężyny dnieprowe są cienkie, ale za to dostosowane do masy motocykla. Jeśli już adaptować tam dnieprowe sprężyny, to z całym amortyzatorem, a pod korek dać jeszcze jakiś dystans w który będzie można od góry wkręcić amortyzator. Nie mam pojęcia, czy by to jakoś współgrało Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Roy




Dołączył: 16 Wrz 2010
Posty: 302
Przeczytał: 27 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ZAWIERCIE

PostWysłany: Pon 10:30, 30 Wrz 2013    Temat postu:

A nie myślałeś nad wsadzeniem sprężyn od jakiegoś dużego cruisera?? Np. mój VL z płynami waży 320 kg, porównywalnie z rucholem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4038
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 17:25, 30 Wrz 2013    Temat postu:

To jest przerost formy nad treścią. Oczywiście że należy dobrać zawieszenie wagowo jak i rozmiarowo. Takie z VL nie będzie tanie a i tak gorsze do wózka od wahaczowego.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Roy




Dołączył: 16 Wrz 2010
Posty: 302
Przeczytał: 27 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ZAWIERCIE

PostWysłany: Pon 22:25, 30 Wrz 2013    Temat postu:

Same sprężyny nie będą jakieś kosmicznie drogie, a z ciekawości ile za dorobienie kpl. sprężyn do zawiasu?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kris-tofer




Dołączył: 28 Mar 2013
Posty: 357
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sokołów Podlaski

PostWysłany: Pon 23:05, 30 Wrz 2013    Temat postu:

Na allegro sprężyny do VL kosztują koło 350zł
Dorobienie sprężyn w przedziale 80-120zł za sztukę, znając życie policzą ceną najdroższą Smile
Myślałem też nad wahaczem pchanym, ale mam już inne łożyska w główce ramy i nie po to wywalałem kasę na zawieszenie od japońca, żeby znów przerabiać wszystko.
Lub jak wcześniej pisałem włożenie amortyzatorów ze sprężynami od dniepra, boję się jednak, że byłbym pionierem w takiej przeróbce, ale będę miał pewność, że pod ciężarem kosza, moim i ewentualnych pasażerów nie siądzie na glebę.
No bo jak określić % twardość nowych sprężyn, powiem 100% twardsze a okaże się za miękkie i parę stówek leci na kolejne sprężyny...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
koltun_m




Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Francia Romans

PostWysłany: Wto 9:44, 01 Paź 2013    Temat postu:

no łatwe zadanie to nie jest na pewno, zwłaszcza że jeszcze dochodzą inne kąty i rozkład mas
szadołka z wozem i trójką na pokładzie ile by warzyła. Myślę że porównaj że sprężynami dniepra i resztę doreguluj długością dystansów


Ostatnio zmieniony przez koltun_m dnia Wto 9:46, 01 Paź 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Berg




Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Wto 22:18, 31 Maj 2016    Temat postu:

Wiem, że to wykopaliska, ale temat bardzo pasujący, więc odkopię.

Przymierzam się właśnie do montażu przedniej widełki w (powiedzmy) K-750M i pomierzyłem dzisiaj sprężyny

- stara (jedna się ostała) - długość 480 mm, średnica drutu 4,5 mm
- nowe (z Sowiet-Moto) - długość 510 mm, średnica 3,9 mm

Przeliczyłem szybko kalkulatorem i wychodzi mi, że jeśli te nowe nie są z wyjebolitu, to powinny mieć o połowę mniejszą sztywność.

Pytanie:

miał ktoś w rusku doświadczenia z takimi sprężynami? albo wie od czego mogą być? wywalić to i kupić 480, czy jednak ma sens spróbować?


edit:

W zasadzie pytanie moje straciło znaczenie.

Przeliczyłem jeszcze raz, tym razem, dla odmiany na podstawie pomiarów, a nie na oko. Co prawda sztywność wychodzi dużo mniejsza(6 zamiast 10 N/mm), ale siła potrzebna do zaciśnięcia sprężyny i długość zaciśniętej już się tak bardzo nie różnią (ok 20 kG i 30 mm) więc chyba jednak te sprężyny się nadadzą, najwyżej trzeba będzie ratować się gęstszym olejem.

Sorry, za niepotrzebne zamieszanie.


Ostatnio zmieniony przez Berg dnia Śro 22:42, 01 Cze 2016, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin