Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Pon 8:19, 05 Lis 2012 Temat postu: Długości kolumn suwaków M-72 vs. Irbit |
|
|
Właśnie kupiłem kolumny suwaków M-72 od handlarza z Allegro. Wszystko wskazuje na to, że nie był to dobry zakup. Niestety potwierdza się stara prawda, że chęć oszczędzenia kilkudziesięciu zł powoduje w efekcie jeszcze więcej wydatków niż za teoretycznie droższe porządne części.
Przed ewentualną reklamacją proszę właścicieli oryginalnych kolumn M-72 i Irbita o podanie ich długości - chodzi o długość całkowitą i długość części roboczej fi 25.
Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pon 8:19, 05 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
Steegen
Dołączył: 17 Mar 2010 Posty: 490 Przeczytał: 5 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Stegna/Mikoszewo
|
Wysłany: Pon 18:22, 05 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Sztyca z M 72N wymiar dł. całkowita310mm,dł. częsci roboczej 287 mm,podtoczenie pod ramę 23mm, fi czesci podtoczonej 23mm. Irbitowską mam na motocyklu tak że ci nie zmierzę.Dłuższa to nie problem,można skrócić,gorzej w druga stronę. |
|
Powrót do góry |
|
|
Mrkubek
Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 431 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Aleksandrów łódzki/bełdów/krzywa wieś
|
Wysłany: Pon 18:25, 05 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
mówisz o sztycach ? |
|
Powrót do góry |
|
|
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Wto 7:50, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Steegen napisał: | Sztyca z M 72N wymiar dł. całkowita310mm,dł. częsci roboczej 287 mm,podtoczenie pod ramę 23mm, fi czesci podtoczonej 23mm. Irbitowską mam na motocyklu tak że ci nie zmierzę.Dłuższa to nie problem, można skrócić,gorzej w druga stronę. |
Sam sobie odpowiem. Wczoraj wieczorem dorwałem w końcu oryginalne zużyte kolumny (tzw. "sztyce") M-72. Co ciekawe nie są one idealnie takie same. Według pomiarów:
- kolumna #1: dł. całkowita 313, podtoczenie 21
- kolumna #2: dł. całkowita 311, podtoczenie 21
Okazuje się, że jednak handlarz z Allegro się nie pomylił. Z tym, że z precyzją u niego też nie za bardzo, bo długość podtoczenia różni się o 1-1,5 mm pomiędzy sztycami a górna krawędź jest krzywo cięta tarczą a nie zatoczona. Brak fazowań i nacięć jak w oryginale. Pomijam już pełen wałek zamiast rury co dla mnie dyskwalifikuje ten wyrób.
Zdegustowany sytuacją rozpoznałem temat wykonania nowych sztyc i okazuje się on być bardzo prosty ... szczegóły wkrótce. |
|
Powrót do góry |
|
|
śmigiel
Dołączył: 17 Cze 2009 Posty: 631 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Wto 7:59, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Chętnie poznam szczegóły - ktoś tu kiedyś pisał o materiale na sztyce
z amortyzatorów forda transita o ile się nie mylę ? |
|
Powrót do góry |
|
|
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Wto 10:06, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Pytanie kontrolne do osób zorientowanych w temacie materiałów:
Czy rura fi 25/15 ze stali ST 52 pokryta chromem technicznym będzie OK na sztyce (wystarczająca wytrzymałość)? |
|
Powrót do góry |
|
|
Mrkubek
Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 431 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Aleksandrów łódzki/bełdów/krzywa wieś
|
Wysłany: Wto 18:37, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
W oryginale o ile sie nie myle nie była pokryta chromem. |
|
Powrót do góry |
|
|
corsar
Dołączył: 09 Paź 2012 Posty: 464 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Osielsko
|
Wysłany: Wto 19:29, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
ST 52 to chyba po naszemu 18G2A - myślę że sowieci nie stosowali tak dobrej stali - znaczy wytrzyma. Chociaż ja był robił z gat. 45.
Naturalnie obie stale ulepszane cieplnie.
18G2A - Rm = 480-630 MPa
45 - Rm = 650-800 MPa |
|
Powrót do góry |
|
|
endrju
Dołączył: 05 Sie 2012 Posty: 103 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wieleń/wielkopolskie
|
Wysłany: Wto 22:50, 06 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
śmigiel napisał: | Chętnie poznam szczegóły - ktoś tu kiedyś pisał o materiale na sztyce
z amortyzatorów forda transita o ile się nie mylę ? |
Tak - ja pisałem. Mam takie u siebie założone - chromowane, tarcie zminimalizowane. Na razie jeszcze nie sprawdzone w jeździe. Dopiero dorabiałem sprężyny do tyłu |
|
Powrót do góry |
|
|
mcfrag
Dołączył: 01 Wrz 2010 Posty: 38 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brzeg Dolny
|
Wysłany: Śro 9:25, 07 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Spiker napisał: | Czy rura fi 25/15 ze stali ST 52 pokryta chromem technicznym będzie OK na sztyce (wystarczająca wytrzymałość)? |
Będzie jak najbardziej OK.
corsar napisał: | ST 52 to chyba po naszemu 18G2A - myślę że sowieci nie stosowali tak dobrej stali - znaczy wytrzyma. Chociaż ja był robił z gat. 45.
Naturalnie obie stale ulepszane cieplnie. |
Ta pierwsza nie nadaje się do ulepszania.
Ostatnio zmieniony przez mcfrag dnia Śro 9:44, 07 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
corsar
Dołączył: 09 Paź 2012 Posty: 464 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Osielsko
|
Wysłany: Śro 12:49, 07 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
18G2A - to stal właśnie do ulepszania cieplnego
informuje o tym oznaczenie A na końcu
18 - zawartość węgla poniżej 0,2% (około 0,18%)
G2 - podwyższona zawartość manganu 1,5-2%
A - stal do ulepszania cieplnego
18G2A to oznaczenie wg PN stali ST52
no ale odbiegamy od tematu sztycy |
|
Powrót do góry |
|
|
Spiker
Dołączył: 20 Gru 2010 Posty: 289 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 13:29, 07 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Oryginalny materiał na sztyce był taki:
Czyli sztyce były ze "stali 20" powierzchniowo nawęglane.
A jak się w tym miejscu sprawdzi powierzchnia chromowana? Ja kupiłem dokładnie taki materiał (TUC 25/15): [link widoczny dla zalogowanych] |
|
Powrót do góry |
|
|
mcfrag
Dołączył: 01 Wrz 2010 Posty: 38 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Brzeg Dolny
|
Wysłany: Śro 14:23, 07 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Niezupełnie na temat ale wypadałoby dokończyć.
corsar napisał: | 18G2A - to stal właśnie do ulepszania cieplnego
informuje o tym oznaczenie A na końcu
(..)
A - stal do ulepszania cieplnego |
Stal stopowa o podwyższonej wytrzymałości 18G2A - stal konstrukcyjna wyższej jakości stal charakteryzująca się wąskimi granicami zawartości węgla i manganu oraz niewielką zawartością zanieczyszczeń, głównie krzemu (poniżej 0,7%) i fosforu. Zwykle dostarczane są jako stale uspokojone i nadają się do obróbki cieplnej.
Stale o podwyższonej jakości produkuje się w trzech kategoriach:
A podlegająca obróbce skrawaniem na całej powierzchni
B podlegająca obróbce skrawaniem na niektórych powierzchniach
C nie podlegająca obróbce skrawaniem.
[link widoczny dla zalogowanych]
Wprawdzie piszą tu o możliwości obróbki cieplnej (w grę wchodzi jedynie wyżarzanie normalizująe, czyli usuwające naprężenia wewnętrzne), jednak w przypadku stali niskowęglowych ulepszanie da efekt odwrotny niż oczekiwany:
W przypadku stali węglowych i niskostopowych odpuszczanie powoduje spadek twardości i wytrzymałości, a wzrost ciągliwości (A5, Z, KC) ze wzrostem temperatury i czasu odpuszczania.
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez mcfrag dnia Śro 17:46, 07 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
Dawid1981 Gość
|
Wysłany: Śro 14:26, 07 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
Hmmm widze ze ostro tutaj jest na temat stali hahah
Po pierwsze stal 18G2A oznaczenie wedlug polskiej normy
St52-3 to ta sama stal tylko oznaczenie wedlug DIN czyli niemieckiej normy.
Po drugie ta stal nie jest absolutnie do ulepszania cieplnego tylko jest to stal niskostopowa,konstrukcyjna o podwyższonej wytrzymalości z której sie wykonuje i spawa wiele urzadzen i konstrukcji stalowych:).
Gatunek 45,55 i najlepiej 40H to materialy do ulepszania cieplnegoi dobra stal do wielu zastosowan.
Moze to 18G2A sie pomylilo z 18H2N2 ktora jest do naweglania i bardzo dobrze sie nadaje np.na sworznie ,czopy na wale.
Oznaczenie G-o podwyzszonej zawartosci manganu
Oznaczenie G2-stal uspokojona
Natomiast stal 20 ktora wymienil kolega ma zastosowanie tam gdzie nie jest wymagana duza wytrzymalosc a jest potrzeba spawania.
Po naweglaniu uzyskuje sie twardosc do 62 HRC.
Ostatnio zmieniony przez Dawid1981 dnia Śro 15:48, 07 Lis 2012, w całości zmieniany 2 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4040 Przeczytał: 19 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 17:40, 07 Lis 2012 Temat postu: |
|
|
A na diabła tam taka twardość jak na czopy? Byle rurka bezszwowa tu się nada.
Wojtek
PS
Panowie, jesteście o krok od tytanowych osiek.Takich jak tuningowe do enduro |
|
Powrót do góry |
|
|
|