Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Długości kolumn suwaków M-72 vs. Irbit
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Steegen




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 490
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stegna/Mikoszewo

PostWysłany: Śro 18:45, 07 Lis 2012    Temat postu:

Cyrograf15 napisał:
A na diabła tam taka twardość jak na czopy? Byle rurka bezszwowa tu się nada.
Wojtek

PS
Panowie, jesteście o krok od tytanowych osiek.Takich jak tuningowe do enduro Very Happy


I to są trafione słowa w sedno.Nie długo będziemy mieli tu omówiony wykres żelazo-węgiel. Czytam to wszystko i nie wierze że tak sobie można skomplikować życie suwakami Laughing Ja zrobiłem tak jak pisze Wojtek .Chodząc wkoło domu i szukając materiału,trafiłem rurę bezszwową z nierdzewki fi25 normalnie igła.Nic nie trzeba przetaczać po długosci,jest idealna.Podtoczyłem tylko pod dolne mocowanie w ramie,dorobiłem zamek pod srubę i dla pewnosci,a raczej spokojnosci sumienia dotoczyłem w plusie sworzeń o srednicy wewnętrznej rury długosci okolo8 cm który wcisnołem w dolną czesć sztycy w celu wzmocnienia jej w miejscu podtoczenia.Gdybym miał rurę gruboscienną obyło by się bez wzmocnień.Hula to już w mojej emie 7 rok i nic się nie dzieje.Mój kolega też już zrobił kilka motocykli na tym patencie i jakos nikt nic nie mówił że cos piardło
Powrót do góry
Zobacz profil autora
corsar




Dołączył: 09 Paź 2012
Posty: 464
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Osielsko

PostWysłany: Śro 19:09, 07 Lis 2012    Temat postu:

Hula i nie koroduje - i o to chodzi.
Widzę, że na forum kilku metalurgów - chylę czoła - chyba że kopiują wpisy z wikipedii Wink
No a Dawid to już czarny pas w stalach [link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mcfrag




Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brzeg Dolny

PostWysłany: Śro 19:49, 07 Lis 2012    Temat postu:

Steegen napisał:
Czytam to wszystko i nie wierze że tak sobie można skomplikować życie suwakami Laughing Ja zrobiłem tak jak pisze Wojtek .Chodząc wkoło domu i szukając materiału,trafiłem rurę bezszwową z nierdzewki fi25

Skoro, cytuję "Byle rurka bezszwowa tu się nada", to wytłumacz mi proszę (nie mam emki, pytam, bo nie wiem), dlaczgo oryginalne nawęglane rury nie dały rady i zamieniłeś je na nierdzewne? Te ruskie były zbyt dobre? Very Happy
corsar napisał:
Widzę, że na forum kilku metalurgów -chylę czoła - chyba że kopiują wpisy z wikipedii Wink

Jeżeli robią to w reakcji na pisane dyrdymały, które niemetalurdzy mogą przyjąć jako prawdę objawioną - to niech kopiują! Smile
Cyrograf15 napisał:
A na diabła tam taka twardość jak na czopy?
Tu nie o twardość idzie, ale o odporność sztycy na ścieranie i trzymanie średnicy. Dlatego w przypadku sztyc suwaka rura pochromowana technicznie sprawdzi się równie dobrze jak oryginalna nawęglana.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Steegen




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 490
Przeczytał: 5 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stegna/Mikoszewo

PostWysłany: Śro 20:15, 07 Lis 2012    Temat postu:

Mcfrag odpowiem Ci na to pytanie:
Skoro, cytuję "Byle rurka bezszwowa tu się nada", to wytłumacz mi proszę (nie mam emki, pytam, bo nie wiem), dlaczgo oryginalne nawęglane rury nie dały rady i zamieniłeś je na nierdzewne? Te ruskie były zbyt dobre? Very Happy

Ano dlatego je wymieniałem ,bo w mojej Emie korki suwaków poległy gdzies w boju,dostało to wszystko wody i wdała się korozja.Wżery były konkretne i nie było sensu tego regenerować,bo po przeszlifowaniu,częsć pracująca mogła by wyjsć cieńsza od częsci zatoczonej,co za tym idzie proces nawęglania i tak by uległby destrukcji Sad Pewnie że mogłem dorabiać z lepszych materiałów w specjalistycznych warsztatach,ale z tym wiążą się już koszty i to nie małe.Tylko po co?Skoro mogłem je wykonać we własnym zakresie,bo jakies tam zaplecze maszynowe mam tokarka,frezarka.Jak to mój ojciec mawia : Dała bozia rączki to se zrób Very Happy


Ostatnio zmieniony przez Steegen dnia Śro 20:16, 07 Lis 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawid1981
Gość






PostWysłany: Śro 20:50, 07 Lis 2012    Temat postu:

Hahaha ale ja tylko napisalem o stalach z wlasnych wiadomosci i z wlasnych dostepnych materialow bo takie mam codzienne zajęcie a z czego to ktos zrobi malo mnie interesuje bo moze nawet z drzewa i to nawet tego "najtwardszego" czyli lipy hahahaha.
Powrót do góry
klapek1328




Dołączył: 28 Kwi 2012
Posty: 570
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Czw 9:33, 08 Lis 2012    Temat postu:

Dawid1981 napisał:
Hahaha ale ja tylko napisalem o stalach z wlasnych wiadomosci i z wlasnych dostepnych materialow bo takie mam codzienne zajęcie a z czego to ktos zrobi malo mnie interesuje bo moze nawet z drzewa i to nawet tego "najtwardszego" czyli lipy hahahaha.


ze smoleńskiej brzozy - polecam Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pią 12:38, 09 Lis 2012    Temat postu:

My tu gadu gadu a sztyce się właśnie wytoczyły. Pozostaje tylko wykonać nacięcia z jednej strony i wybranie na śrubę z drugiej strony. Udało się nawet rozwiercić z fi 15 na fi 17 jak w oryginalnej rurze.

(na jednej ze sztyc pozostawiona folia ochronna)



Poniżej rysunek wykonany na podstawie pomiaru oryginalnych sztyc (długości) i rysunków fabrycznych (średnice). Oczywiście brak zaznaczonych nacięć górnej końcówki i wybrania na śrubę dolnego zacisku ramy, no i fazowań).


Uwaga: Lity wałek jest o połowę tańszy od rury. Jeśli tylko macie możliwość go rozwiercić to polecam tę opcję.
Ja kupiłem droższą rurę. Są też gotowe rury z otworem fi 18, ale nie wiem czy to już nie za duże odchudzenie i zmniejszenie wytrzymałości.

Ceny tam gdzie kupowałem:
Pręt tłoczyskowy fi 25:
1. pręt pełny 25 - 74 zł/mb netto
2. pręt tłoczyskowy rurowy fi 25 /15 (TUC 25/15) - 136 zł/mb netto

Producent rumuński Cromsteel jak w linku, który poprzednio podawałem.

Inną opcją jest np. szwedzki Cromax:
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pią 13:00, 09 Lis 2012, w całości zmieniany 6 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dzikijunak




Dołączył: 01 Kwi 2012
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Małopolska

PostWysłany: Sob 19:34, 10 Lis 2012    Temat postu:

Cześć,

tak wyglada emka z przodem od Irbita.

[link widoczny dla zalogowanych]

Pozdr
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hardcor




Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 154
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nałęczów/Lublin

PostWysłany: Wto 14:28, 28 Maj 2013    Temat postu:

Mam pytanie do materiałoznawców, bo nie wiem co wybrać na suwaki:
1. Rura na tłoczyska hydrauliczne, średnica 25x15 pokryta chromem technicznym, większa odporność na zginanie od pręta, ale za to nie utwardzana powierzchniowo.
2. Pręt na tłoczyska hydrauliczne, średnica 25 pokryty chromem technicznym i utwardzony powierzchniowo, w gatunku CROMAX 482IH

Będę wdzięczny za pomoc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Wto 14:43, 28 Maj 2013    Temat postu:

Brałbym nr1. Po co ma byc dodatkowo utwardzona powierzchniowo skoro jest pokryta chromem technicznym?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wicher




Dołączył: 21 Lis 2012
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzelno/Kruszwica

PostWysłany: Wto 19:59, 28 Maj 2013    Temat postu:

hmmm.....w sumie dobry patent z tymi sztycami. jak to dobrze że się zapisałem na to forum. jak moje będą ciekły (w co nie wątpię bo były trochę przerdzewiałe) to sobie zapodam taki pręt czy rurę i obrobię na tokarce. Ojciec się trochę zna na toczeniu to mi dorobi a tokarkę zakupiliśmy ostatnio bo się zawsze w gospodarstwie przyda. Dodam że ruska IK62.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 289
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pon 12:20, 03 Cze 2013    Temat postu:

hardcor napisał:
Mam pytanie do materiałoznawców, [...]


Nie jestem materiałoznawcą, ale ja wybrałem opcję 1 i dodatkowo rozwiercałem na fi 17, jak jest w oryginale.
Opcję 2 stosuje sprzedawca MW z Allegro (bo tańsze niż rura). Miałem jego wyrób w rękach i twierdzę, że to jest niepotrzebne zwiększanie ciężaru motocykla.

Mała uwaga - jeśli będziesz korzystał z mojego rysunku to sprawdź czy potrzebujesz dolnego podtoczenia na 19 mm czy może mniej. Ja do rysunku brałem wymiary z oryginalnych sztyc, ale wydaje mi się, że sztyce pójdą za bardzo do dołu, jeśli ma być dobrze dociśnięta szklanka.

Drobnym minusem rozwiązania z chromowanymi rurami jest konieczność zabezpieczenia niechromowanych powierzchni np. farbą, bo ocynk tutaj nie wchodzi (raczej) w grę, jak w przypadku zwykłej, nawęglanej wersji.


Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Śro 5:30, 12 Cze 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hardcor




Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 154
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nałęczów/Lublin

PostWysłany: Pon 16:16, 03 Cze 2013    Temat postu:

Spox
Rura na sztyce już zamówiona.
Pomiary do rysunku dla tokarza będę robić na własnym motocyklu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pepe




Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Busko Zdroj

PostWysłany: Pon 20:06, 03 Cze 2013    Temat postu:

Mnie sztyce suwaków kosztowały 6 zł...
Przywiozłem je ze złomu ,a były to pręty z przednich mc personów z jakiegoś dostawczaka, średnica 25 , długość... to szlifierą ciach, i jest metodą garażową zrobione. Ale to ja tak sobie robię, tanim kosztem ....bo to już 4 rus w stadzie...


Ostatnio zmieniony przez pepe dnia Pon 20:09, 03 Cze 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hardcor




Dołączył: 20 Sty 2013
Posty: 154
Przeczytał: 11 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nałęczów/Lublin

PostWysłany: Pon 20:30, 03 Cze 2013    Temat postu:

Ford transit ma takie makpersony, znalazłem nawet takie na szrocie, ale wydawały się za krótkie. Bałem się brać w ciemno.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin